Vad är det för fel på hen?

Så har den brutit ut igen: den stora hen-debatten. Riktigt varför vet jag inte. Jag vet bara att debatten antingen verkar vara ett stort missförstånd – eller möjligen ett uttryck för homofobi, vilket i sig också är ett missförstånd.

Med jämna mellanrum dyker det upp i mina sociala medier små protester mot användandet av pronomenet hen. Typ ”I Sverige säger vi hon och han – inte hen”. För det mesta kan inläggen spåras till grumliga homofobiska föreställningar, ibland är det bara okunskap om vad det är för ett ord och hur det kan användas.
Tyvärr förekommer det att även akademiskt bildade personer ger sig till att vilja förbjuda ordet – och då måste jag erkänna att jag ställer mig helt oförstående. Nu senast snurrade en flera år gammal debattartikel ett nytt varv på Facebook och tokskallen som ville skrota (!) ordet hen fick medhåll från en del i övrigt sansade personer.
Under 50 år som yrkesverksam journalist har jag saknat ordet hen. Jag vet inte riktigt hur många gånger jag tvingats till konstruktioner som han/hon, vederbörande eller ovannämnde. För att inte tala om klumpiga omskrivningar, av typen: ”Då hade det redan spikats fast”.
Hen skall i första hand betraktas som ett personligt pronomen, det vill säga likställt med han eller hon, när man inte känner till könet. Men det kan naturligtvis också användas om personer som har en diffus könstillhörighet. Jag kan föreställa mig vilket helvete det måste vara för människor som inte kan identifiera sig själva varken som han eller hon. Då tycker jag det är rätt förmätet av oss andra att förneka dem rätten att beteckna sig som hen.
Så låt folk använda ordet hen – det är ju knappast något som andra lider av.

Det här inlägget postades i Media, Språk och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

