Höga blodvärden och doping

I dag tänker jag skriva lite om skidåkning – och det må vara mig förlåtet, eftersom jag har en bakgrund som idrottsjournalist. Det som fått mig att växla in på det gamla stickspåret är att norskan Therese Johaug än en gång utklassat alla konkurrenter i skidspåret.

Therese Johaug är en sympatisk tös, talar väl om konkurrenterna och ses som en ”morsom jente” även av de svenska skidåkarna. Därför ligger det långt borta att börja tala om doping – men det är svårt att inte tänka i de banorna. Johaug är ju så fruktansvärt överlägsen, inte bara andra nationers åkare utan även sina egna landslagskompisar. Och alla norskorna har ju rimligtvis tillgång till samma utrustning, samma vallateam och samma grundträning..?

Minnesbilder av Mühlegg

Dopade Johan Mühlegg flög fram i spåren och lämnade alla konkurrenter långt bakom sig.

Dopade Johan Mühlegg flög fram i spåren och lämnade alla konkurrenter långt bakom sig.

I dagens lopp var hon inte riktigt i toppform, så då var hon ”bara” dryga halvminuten före tvåan, på 10 km. Tidigare har hon vunnit med över minuten på samma distans. Det är orimligt mycket och jag kan inte annat än beklaga om det beror på otillåten manipulation. Det skulle vara trist att se den sympatiska norskan behöva krypa till korset. Men när jag ser hur hon flänger fram i spåret får jag minnesbilder från OS i Salt Lake City 2002. Ni vet då när dopade Johan Mühlegg fick vår egen skidstjärna Per Elofsson att tappa sugen.
Jag minns som i går hur jag satt framför tv-n och såg Mühlegg flyga fram i spåren och lämna alla konkurrenterna långt bakom sig. Den ende som försökte hänga på tysk-spanjoren var Sveriges Per Elofssson, som knäckte sig på kuppen. Elofsson vann ytterligare några stora segrar efter att Mühlegg avslöjats som en fuskare, men han kom aldrig riktigt över händelsen. Per blev aldrig samma optimist i spåren igen.
Mühlegg (född tysk, men blev osams med tyska landslaget och tävlade sedan för Spanien), hade dopat sig med ett EPO-preparat, vilket tyvärr inte var ovanligt vid denna tid. Preparaten ökar mängden röda blodkroppar vilket innebär bättre syretransport ut till musklerna. Man orkar mer, helt enkelt.

Skyhöga blodvärden
Bloggisten har en speciell relation till det här med röda blodkroppar, eftersom jag fått en sjukdom som gör att min benmärg bildar för många sådana. När jag äntligen fick en korrekt diagnos hade jag så höga blodvärden att jag slog någon sorts rekord på hematologimottagningen i Lund. Jag hade värden som låg skyhöjt över de mest dopade skidåkarna.
Med blodtappning och medicinering har jag nu fått ner blodvärdena till mera normala nivåer – men jag kan ju inte låta bli att fundera över vad jag skulle kunnat uträtta i skidspåren…

Det här inlägget postades i Sport och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

