Tankar från en sjukhussäng (9)

Det har varit lite tyst från sjuksängen ett tag. Jag åkte på en ny operation och det kan man säga sänkte mig rejält, inte minst mentalt. Men nu är jag på väg att kravla mig upp på banan igen och tänkte komma med lite ytterligare synpunkter på sjukhussängen och livet omkring den.
Sedan i går har jag fått lov att börja äta fast föda. Det är första gången på tolv dagar, så det är ju inte så konstigt om man kan tycka att till och med sjukhusmaten smakar gott. Men man kan väl ändå få lov att ha synpunkter på maten och på personalens kunskaper om vad man ska stoppa i sjuka människor.
Före den andra operationen hade jag stopp i tarmarna och ruskigt höga nivåer av galla och magsyra. I det läget frågade en sjuksköterska (!) mej om jag ville ha ett glas juice!  Det hade väl sänkt pH-värdet några enheter till så att soppan hade frätt hål på magsäcken.
På den vårdavdelning där min sjukhussäng står ligger det mest patienter som är opererade i buken. Det handlar alltså mycket om att med varsam hand få ”lilla maggen” att komma igång och börja fungera igen. Att i det läget servera stekt fläsk med löksås ena dagen och kålpudding nästa borde nästan rendera någon sorts pris. Mat som min, lite känsliga mage, knappt klarar av i vanliga fall.
(I dag blev det längre än det brukar, men så har jag äntligen fått fingrarna på min egen älskade MacAllan och slipper att sitta och peta på en liten padda).

Det här inlägget postades i Ingen kategori. Bokmärk permalänken.

Kommentera

