Inte bara det som finns på vägen

Jaja, jag erkänner. Det händer ganska ofta att jag sitter och kollar ut på ängarna och in i skogen när jag kör bil. Koncentrationen på vägen och trafiken är kanske inte på topp – men å andra sidan så upptäcker jag vilda djur långt tidigare än de flesta…

Ska väl inte sticka under stol med att det är mitt stora intresse för djur och natur som gör att mitt huvud snurrar som ett periskop när jag åker genom det småbrutna, mellanskånska landskapet. Av erfarenhet vet jag att jag kan få syn på såväl rå som hjort, älg som vildsvin eller räv. Ibland får man skåda djuren i vitögat när de kommit lite väl nära vägen, men då är jag för det mesta bättre förberedd än de flesta.
Kanske har jag bara haft en oförtjänt tur, men faktum är att det är bra länge sedan jag körde på något större än en hare. Och då tillryggalägger jag ändå ett par tusen mil om året på vägarna.

En kronhjort är ett stort djur och det blir en bra smäll om man kör på en sådan.

En kronhjort är ett stort djur och det blir en bra smäll om man kör på en sådan.

Kolla vid sidan av vägen
Jag tror inte det är helt fel att ha lite koll vid sidan av vägen när man är ute och kör – och jag blir rent förskräckt när jag ser folk dåna fram i hög hastighet genom vilttäta marker. Som till exempel för några år sedan i Vombs fure…
Jag kom nerifrån Veberöd, på väg upp mot Vomb. Eftersom jag jagar i området vet jag att det är mycket gott om vilt i skogarna där och när jag passerade furuskogen vid vattenverket höll jag låg fart och kollade noga åt sidorna. Mycket riktigt – bakom en buskridå dök det upp en stor flock kronvilt. Säkert ett drygt tjog, mest hindar och kalvar som uppenbarligen var på väg att ta sig över vägen. Jag saktade in ytterligare, kanske ned emot 50 km/tim, beredd att bromsa om djuren bestämde sig för att rusa över vägen.

Upptäckte dem aldrig
Jag vet förstås inte, men jag kan tänka mig att Audi-föraren som blåste om i minst 100 km/tim på 70-vägen muttrade saker som: väglus, gubbjävel, idiot och liknande. Att det stod en hel flock med kronvilt tio meter från vägen upptäckte han aldrig. Han var ju fullt upptagen med att köra sin snabba och häftiga bil i en grovt olaglig hastighet.
Liknande incidenter har hänt mig många gånger och jag upphör aldrig att förvånas över fortkörarnas bristande fantasi. Det verkar som om de aldrig ens kan föreställa sig att det plötsligt kan finnas ett hinder på vägen. Några förrymda kossor, en lantbrukare med ett jättestort redskap bakom traktorn, en vinglande cyklist eller ett vilt djur. Det är ju inte bara vad som finns på vägen just nu som är avgörande – det är också vad som kan finnas där om tio sekunder!

Det här inlägget postades i Jakt, Natur, Trafik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

