Grejorna som höll för länge

Jag tror det var någon gång på 1970-talet som jag för första gången hörde talas om ”överkvalitet”. Det var någon direktör i det svenska näringslivet som menade att svensk industri skulle dö sotdöden om saker inte gick sönder och behövde ersättas.

Det ligger naturligtvis en del i ett sådant resonemang. Sverige gick som tåget efter andra världskriget. Alla hade jobb, lönerna ökade, folk byggde hus och köpte bilar, kylskåp, tv-apparater och andra elektriska apparater. Men behovet började fyllas, de flesta hade köpt vad som behövde köpas – och grejorna gick ju aldrig sönder…

Inget fel på grejorna
Jag minns en elektrisk spis och ett kylskåp som vi installerade i hyrtorpet i Attarp. Vi hade fått grejorna av min styvfar som var vaktmästare i en bostadsrättsförening i Malmö. Föreningen hade rivit ut de 25 år gamla vitvarorna och satt in modernare. Men det var inget fel på spis och kylskåp, inte alls. Det var svensktillverkade Electroluxvaror och de tjänade oss troget under de 15 år vi hade torpet i Attarp och det skulle inte förvåna mig om de fortfarande är i tjänst.
Jag kom att tänka på det här när sonen Anders meddelade att han slitit ut sin första vinkelslip. Visserligen har han använt den flitigt, men den är nog inte ens tio år gammal. I alla händelser betydligt yngre än den vinkelslip jag själv kör och som jag ärvt av svärfar. Den har garanterat passerat myndighetsåldern för länge sedan och visar inga tecken på försvagning.

Borrmaskin från 1960-talet

Borrmaskinen från 1960-talet som bara går och går.

Borrmaskinen från 1960-talet som bara går och går.

Ännu äldre är den borrmaskin jag ärvde av min morfar. Det är en Black & Decker, förmodligen inköpt på 1960-talet och flitigt använd. Den är inte så sofistikerad, har bara en hastighet och kan inte så mycket mer än att borra. Men det gör den bra, fortfarande 50 år efter att den blev tillverkad.
Ett annat kul exempel är grannen Nickes hjullastare. En gul Volvo BM, tillverkad någon gång på 1960-talet. Den används varje dag för att hämta ensilagebalar till kossorna och även om den låter lite astmatiskt ibland så rullar den på igen efter lite handpåläggning. Någon som tror att dagens Kinatillverkade maskiner kommer att leva kvar år 2075?
Men, men… det är kanske bra att prylarna inte håller för länge. Om de gjorde det skulle ju efterfrågan minska, produktionen gå i stå och, hemska tanke, tillväxten minska. Tänk på det, nästa gång du svär över att julgransbelysningen gav upp efter en enda säsong!

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

