Nej tack till hästskjuts

Bloggisten har varit ute och farit igen. Den här gången gick färden till kulturhistoriska Krakow och där erbjöds bland annat guidade turer med hästskjuts. Så den här gången handlar bloggen inte om ”häst skjuts”, utan verkligen om hästskjuts.

Kalescher i långa rader vid det gamla Tyghuset i Krakow.

Kalescher i långa rader vid det gamla Tyghuset i Krakow.

Iklädda kuskrockar och platta hattar frestar eleganta damer med en rundtur i den historiska gamla staden. Tjusiga, vitmålade kalescher står i långa rader vid det gamla Tyghuset på torget. Kraftfulla, vackert utsmyckade dragare tar det lugnt i trafiken och det kan säkert vara en behaglig resa. Men jag tackar nej med motiveringen att jag åkt tillräckligt mycket hästskjuts i mitt liv.
Det är naturligtvis svårt att tänka sig att under hela min barndom var det i huvudsak fötterna, cykeln och hästen som var fortskaffningsmedel om man ville förflytta sig. Jag sprang och cyklade mest, men allt som oftast fick jag sitta upp i ”agevojnen” för att göra morfar sällskap till byn, antingen det var frågan om matinköp, en tur till skomakaren, smeden eller möllan.

Ett ofantligt kliv
Min kära hustru, en äkta asfaltblomma fråndet moderna Malmö, hävdar ibland att jag vuxit upp på medeltiden. Riktigt så långt tillbaka måste vi väl inte gå – men visst är det ett ofantligt kliv bakåt i tiden om man flaxar tillbaka till 1950-talets Onslunda.
Telefonen satt fast i väggen och var märkt ”Tillhör televerket”, huset värmdes av koks i en AGA-spis, badkaret var en zinkbalja i brygghuset, nyheterna kom genom en rörbestyckad Luxorradio och ärenden i byn uträttades, som sagt, oftast med häst och vagn.
Morfar var en hästkarl, men det lilla lantbruket kunde inte bära mer än en häst, så när tyngre körslor skulle utföras fick vi oftast låna ytterligare hästar av grannen. Flertalet smågårdar i trakten saknade fortfarande traktor och det var bara rikemännen som hade bil.

Våra hästar
Den första häst jag minns var ett stillsamt, brunt sto som lystrade till namnet Brunan. När hon föll för åldersstrecket kom det i stället en något livligare dam i stallet. Det var en fux och antingen saknade morfar namnfantasi, eller så tyckte han inte det var så viktigt. Hon kallades i alla fall för Fuxan.
Så småningom lärde jag mig att själv sela på, även om jag fick klättra på spiltan för att få upp selen över Fuxans breda rygg. Hästen leddes ut på gårdsplanen, ”ryggades” in mellan skaklarna och så skulle man spänna på skaklarna och fästa draglinorna i ”svingeln”. När det gällde körslor på gården var det oftast flakvagnen som kom till användning, men vid färder till byn användes åkvagnen som hade ett säte med stoppade dynor och gummihjul. Hårdgummikransar på de stora hjulen gjorde att de ”larmade” mindre än de järnskodda hjulen.

Räcke att binda hästen vid
Även om Fuxan var lite livlig av sig, var hon ändå en trygg och stabil häst av vanlig kallblodsras. Hästtypen som var allmän på landsbygden nämndes ofta ardenner, men hade säkert en del annat blod i sig. Bakom henne kunde man i sävlig mak förflytta sig in till byn. Trots att vi bodde i Onslunda förlades inköpsfärderna ofta till Skåne Tranås. Där fanns det på den tiden två livsmedelsaffärer och som ett tidens tecken hade båda räcken att binda hästarna vid. En gång när jag själv fått förtroendet att binda hästen vid räcket var hon borta när vi kom ut igen. Rymlingen kunde dock infångas tämligen omgående där hon, med vagnen efter sig, gick och betade på den närbelägna ängen ner mot ån.

Så, jo jag har åkt hästvagn några gånger och till och med själv hållit i tyglarna. Det fanns bättre saker att använda sina zloty till i Krakow. Till exempel till att ta en öl på något av kaféerna vid torget, medan man tittade på hästparaden vid Tyghuset.

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

