Hästar som skjuts och kyckling som lever

I min enfald trodde jag att det skulle bli lite bättre efterhand som omvärlden upplyste särskrivarna om att de gör fel. Men det blir det inte. Det blir bara värre…

Vi har ju fått mycket elände från det stora landet i väster: dokusåpor och talkshower, cocacola och MacDonalds – men jag undrar om inte särskrivningarna är det värsta. Samtidigt som den svenska skolan körde i diket på 1980- och 1990-talen så översköljdes vi av tv-kanaler som impregnerade en hel ungdomsgeneration med amerikanska ord och uttryck. Popcorn bag blev popcorn påse på ”svenska” och till den skulle man förstås ha en cola flaska.

Hjärnförlamning hos lärarna

En lite lätt äcklig klassiker från mataffären.

En lite lätt äcklig klassiker från mataffären.

Influensen från Nordamerika sammanföll, mycket olyckligt, med en tillfällig hjärnförlamning hos lärarkåren. Någon obskyr pedagogisk idé om att man inte skulle rätta elever som gjorde fel ledde till att tusentals och åter tusentals studenter trodde att de kunde allt, eftersom ingen någonsin talat om för dem när de gjorde fel…
Därför har vi nu mängder av unga människor i 30-40-årsåldern som skriver ”kanon morgon”, ”vildsvins hägn” och ”sommar däck”. Jag hittar en hel del bland mina jaktkamrater på Facebook och vill jag riktigt späka mig tar jag en rundtur på Blocket, där särskrivningarna äro legio. Både på Facebook och Twitter finns konton och grupper som tagit som sin uppgift att bekämpa särskrivningar, men man får ibland intrycket av att de slåss mot väderkvarnar.

Ser inte särskrivningarna
Det tycks nämligen inte bli bättre. Förmodligen är det så att de som särskriver själva inte ser problemet och aldrig har funderat över att de gör fel. Jag fick mig en tankeställare när jag frågade en av mina jaktkamrater, tillika Facebook-vän varför han inte skrev ihop orden? Han blev inte arg och svaret var säkert helt ärligt:
”Jag ser det helt enkelt inte…”

En sak – ett ord

Den här är ju riktigt rolig. Särskrivningen ger orden en helt annan innebörd än vad skylttillverkaren tänkt sig.

Den här är ju riktigt rolig. Särskrivningen ger orden en helt annan innebörd än vad skylttillverkaren tänkt sig.

Han är förmodligen ett offer för skolan där alla trodde att de gjorde rätt och hur ska de då kunna se vad som är fel? Annars är det ju rätt enkelt att undvika särskrivningar. Det är bara att säga till sig själv: en sak – ett ord. En kanonmorgon, ett vildsvinshägn, ett sommardäck.
Men det finns kanske ett hopp. Jag vet att många yngre lärare förkastat ”låt-gå-pedagogiken” och uppmärksammat problemet. Många pedagoger kämpar i dag hårt för att lära sina elever vilket fantastiskt rikt språk svenskan är. Ett språk som tillåter att man ständigt bildar nya ord genom att skriva ihop: ecklesiastiksdepartementsutredning till exempel.

Det här inlägget postades i Språk och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

