Fram med rödpennan!

Jag fick nästan andnöd när nedanstående lilla epos ramlade ut från Twitter. Sex språkfel på två korta meningar måste väl vara någon sorts rekord? Speciellt om de är hoptotade av en lärare!

Under senare år har larmrapporterna från skolan duggat allt tätare. PISA-resultat som rasar utför, skolor där hälften av eleverna inte klarar godkänt i kärnämnen, förtvivlade universitetslärare som konstaterar att nyblivna studenter inte kan läsa, skriva och räkna…
Redan på 1990-talet, när mina egna barn gick i skolan, lade jag märke till den sjunkande bildningsnivån. När de gick i femman kämpade de med sådant som vi klarat av i tredje klass. När de kom till gymnasiet läste de samma saker som jag lärt mig i realskolan.
Må så vara att den allmänna bildningsnivån sjunkit. Allmänbildning är kul – men kanske inte alldeles nödvändig. Det är ju roligt att veta att Albert Engström, Anders Zorn och Bruno Liljefors jagade både harar och fruntimmer tillsammans i Stockholms skärgård, men mycket nytta har man ju inte av det om man inte ska spela TP. Betydligt värre är det att de grundläggande färdigheterna i svenska och matematik är helt otillräckliga.

Dåliga på stavning
Sociala medier innebär ju att folk i allmänhet mycket tydligt exponerar sin förmåga, eller oförmåga, att hantera svenska språket. Bara under den senaste veckan har jag sett exempel på att en skolansvarig kommunpolitiker stavar fel på ordet bredd och en journalist som inte kan skilja på enda och ända.
skolaMen priset tar förstås det här lilla textstycket som dök upp på Twitter häromdagen. En fullt trovärdig lärare berättade att hon hittat eposet när hon gick igenom papperen efter sin vikare. En vikare som alltså inte kan skilja på de och dem, tror att grekiska och gudar ska stavas med stor begynnelsebokstav, skriver vart i stället för var och inte vet att ordningstal upp till tolv skrivs med bokstäver.
Nu var väl förvisso den här vikarien inte någon legitimerad lärare, utan en lärarstudent – men det är ju nästan lika illa. Man kan ju undra hur lågt vi har sänkt kraven och hur dålig kontrollen är när en sådan student ens kan komma in på utbildningen? Och varför har ingen av hens lärare upptäckt hur det står till och uppmanat vederbörande att söka en annan yrkesbana?

Låt-gå-mentalitet
Jag tror att så här usla svenskakunskaper är ett resultat att en låt-gå-mentalitet som upphöjdes till pedagogisk metod under 1990- och 2000-talet. Eftersom jag har nära anhöriga som har jobbat eller jobbar som lärare vet jag att man på vissa ställen hyllade en pedagogik som gick ut på att aldrig rätta eller tillrättavisa en elev som gjorde fel. Då kunde de ju bli ledsna eller kränkta, de små liven. Huvudsaken var ju trots allt att man förstod vad de menade, eller hur..?
Det här är inte bara ett stendumt och tanklöst resonemang, det är dessutom ett fruktansvärt svek mot barnen. De kommer garanterat inte att tacka sina gamla lärare när de står där och blir utskrattade av ledningsgruppen när de ska dra en presentation av firmans nya produkt och har stavat fel i varje mening.

Marinerade i litteratur
Häromdagen läste jag i lokaltidningen om en lärare som ”marinerade eleverna i litteratur”. Hon tror, precis som jag, att massor av litteratur öppnar dörren till en roligare och bättre värld – för alla människor. I det här fallet handlade det om grabbar på fordonsprogrammet. Varför skulle inte de må bra av att kunna läsa och skriva? Behöver jag berätta att de alla var entusiastiska över den värld som deras lärare presenterat för dem? Läs, läs och läs – så kommer de andra färdigheterna mer eller mindre av sig själv. All världens kunskap finns i de där böckerna, även hur man räknar ut svåra mattetal. Men det är ju inget man har nytta av om man inte kan tillgodogöra sig det man läser.

Annonser
Det här inlägget postades i Språk och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s