Flakmoppe på två hjul

Att köra flakmoppe på två hjul är inte särskilt svårt – men frågan är om det är särskilt klokt, när man är 14 år och gärna vill behålla jobbet som springschas.

Som jag berörde i förra blogginlägget täljde jag en del lärospån i arbetslivet som springpojke hos Bengtssons liv i Tomelilla. En av de vanligast förekommande sysslorna var att köra ut varor till kunder som gjort telefonbeställningar. Transporten skedde medelst trehjulig moped, så kallad flakmoppe.

14-årig moppeförare

Det är faktiskt inte så svårt att köra flakmoppe på två hjul.

Det är faktiskt inte så svårt att köra flakmoppe på två hjul.

När jag började min yrkesbana, genom att jobba under lov och helger var jag bara 14 år; hade alltså ännu inte ”fyllt moppe”. Men det var ett faktum som uppenbarligen inte bekymrade vare sig mej eller min arbetsgivare särskilt mycket.
Troligen var polisen i Tomelilla inte särskilt mycket mera närvarande på den tiden – och om de nu var det så föredrog uppenbarligen ordningsmakten att titta åt ett annat håll när jag kom fräsande på den blå Crescenten.
Fast det var kanske, som sagt, lite onödigt provocerande att köra på två hjul… Jag gjorde det ofta och tränade med tiden upp en så avsevärd skicklighet att jag kunde färdas hela sträckor, genom kurvor och korsningar fram till stopp, utan att låta alla tre hjulen ta mark.
Nåja, den som kan glädja sig åt lite har mycket att glädja sig åt och lagbrottet är alla gånger preskriberat vid det här laget.

Hemkörda varor
Varje lördag var det fem-tio kunder som skulle ha varorna hemkörda. Antingen för att de hade jobb att sköta och inte hann gå till affären, för att de var för skruttiga för att bära hem varorna, eller för att de tyckte att det blev för jobbigt och för tungt. Jag kan fortfarande för mitt inre öra höra någon av de ”fina” fruarna som ringde och beställde varor:
”Haar ni några fina kotletter i dag? De är väl inte för feta? Då tar jag fyra stycken – men de ska vara snyggt styckade”.
Den unge springschasen hade sina favoritkunder. Var man artig och belevad, packade upp varorna och konverserade trevligt kunde det bli en krona eller mer i dricks. Ett icke föraktligt tillskott för ynglingen som sparade till en av tidens nymodigheter, en transistorradio.

Vad ville hon?
En av de märkligaste kunderna var en äldre kvinna (ja, äldre ur mitt 14-åriga perspektiv, hon var väl i 40-årsåldern), som bodde en bit utanför byn. Hon hade sex eller sju barn och självklart ville hon gärna slippa att bära hem tiotals liter mjölk, kilovis med mjöl, potatis och annat.
Någon man såg jag aldrig till i huset och malisen förtalte att alla barnen hade olika fäder. Jag var oerhört oskuldsfull och oerfaren, så jag kunde inte alls förstå varför hon alltid skulle bjuda på kaffe, körde ut barnen, berömde mitt blonda hår och talade om hur stark jag var när jag kånkade in varorna. Det gick aldrig längre än till några varma kramar – men efteråt har jag förstått att där kunde den unge mannen lätt ha förlorat oskulden…

Det här inlägget postades i Familj, Trafik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Flakmoppe på två hjul

  1. birdnam skriver:

    Ang tidigare inlägg.
    Det är en myt att skator är tjuvaktiga. Det är de inte, skiter fullständigt i allt som glittrar och glimmar.

    Lika lite som att strö salt på stjärten.

    • Svenne skriver:

      Vad glad jag blir att det finns folk som har klart för sig HUR DET VERKLIGEN ÄR! Nästa gång du tänker rätta mig kanske du kan göra det i anslutning till rätt blogginlägg?

      • birdnam skriver:

        Det ska jag göra, trodde jag gjorde det och jag är inte ute efter att rätta folk i den bemärkelsen heller som du nog förstår. Men fåglar ligger mig varmt om hjärtat och när jag vet hur det är så kan jag inte låta bli att skriva det. Det är inget elakt menat.

        Glad Påsk

        Eivor

Kommentera

