Att slå någon medvetslös = sport?

Måste tyvärr erkänna att jag i yngre dagar var lite fascinerad av boxning. Av kraften i Ingos dräpande höger, eller elegansen hos han som ”dansade som en fjäril och stack som ett bi”. Men det var då…

Eftersom jag varit sportjournalist under en stor del av min yrkeskarriär har jag naturligtvis kommit i närkontakt med massor av idrotter, idrottsmän och idrottsledare. När jag intervjuat har jag fått höra en och annan klokhet – och massor av dumheter. Något som jag tidigt reagerade mot var när boxningens företrädare försvarade sin sport med att ”skaderisken minsann var större i andra sporter”.
Redan då tyckte jag att det var en logiskt kullerbytta av värsta sort. Det är sant att en ishockeyspelare kan få sig rejäl smäll vid en tackling, att en fotbollsspelare kan bryta benet och att en rallyförare kan slå ihjäl sig. Men den himmelsvida skillnaden är ju att det inte är meningen att de ska skada sig! Själva idéen med boxningen är att man ska skada sin motståndare, helst slå henom medvetslös.

Slå och sparka
Allt det här kom i mina tankar häromdagen när jag hörde en diskussion på radion om en förestående MMA-gala i Stockholm. MMA är alltså som en brutalare form av boxning, det är tillåtet både att slå och sparka sin motståndare.
Vetenskapen och förståndet företräddes av en läkare, idiotin och förnekelsen av MMA-förbundet ordförande. Läkaren hade två tunga argument för att förbjuda MMA och boxning:
* En genomgripande studie visar att ungdomar som tränar dessa ”sporter” blir mera aggresiva och benägna att ta till våld, även utanför ringen. Om de upphör med träningen avtar aggresiviteten.
* En annan studie visar att gamla boxare i mycket högre utsträckning än andra drabbas av tidiga demenssjukdomar.

Samma usla argument
MMA-ordförandens motargument var, som vanligt i sådana här sammanhang, att hänvisa till att många människor skadar sig mycket allvarligt även inom ishockey, ridning, motorsport och så vidare… Samma gamla, usla argument alltså. Mest irriterad blev jag nog på att radions programledare lät det passera.
Man skulle naturligtvis kunna säga att om folk nu är så korkade att de vill riskera sin hälsa och sin framtid så får det ju vara deras sak. Men riktigt så enkelt är det inte. Dels är det dina och mina skattepengar som både går som bidrag till deras föreningar och som får betala för att reparera skadorna av misshandeln i ringen. Dels kan man ju lägga till att det faktiskt är samhällets ansvar att skydda sina medborgare om deras eget förstånd inte räcker till.

Det här inlägget postades i Media, Sport och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

