Stängt på biblioteket

I dag är det Lilla julafton och jag ska snart resa på semester. Men det blir utan några biblioteksböcker i väskan – eftersom biblioteket i Hörby behagade stänga kl.15 i dag…

Jag känner hur mitt tidigare goda förhållande till hemmabiblioteket börjar vackla. Inte nog med att de stadigt försämrat sina öppettider, dessutom har de beskurit utlåningen av e-böcker så pass kraftigt att det knappt är lönt att försöka i andra halva av månaden.

Usla e-bokavtal
Om vi börjar med det sistnämnda så är det ju rent av sorgligt att biblioteken slutit sådana usla avtal med privatföretaget Elib. Nu har visserligen avtalet ändrats, men så vitt jag begriper inte till det bättre, vare sig för bibliotek eller konsumenter. Tidigare kostade det biblioteken 20 kronor att låna ut en bok, nu ska priset variera från några kronor för gamla böcker, men upp till 70 kronor för de nyaste. Utbudet blir inte mycket större och de enda som tjänar på ”reformen” i slutändan lär vara de stora förlagen som äger Elib.
Hur som helst innebär de usla avtalen att biblioteken kraftigt tvingas begränsa sin utlåning av e-böcker. Hörby, som tillhör en pool med biblioteken i nordöstra Skåne, har satt kostnaden för e-bokutlåning så lågt att det i slutet av månaden inte går att låna, man har slagit i lånetaket. Den här månaden var det stopp redan i dag, den 23:e.

Inget för morgonpigga
Nu hade jag alltså tänkt låna några vanliga böcker – ni vet såna där med pärmar av kartong och papper på vilket man tryckt bokstäver i en viss ordning. Jag brukar göra mina ärenden inne i byn på förmiddagen, dels för att jag är morgonpigg, dels för att det ofta är mindre trångt i affärerna vid den tiden. I fredags hade jag lagt in ett biblioteksbesök i programmet, när jag ändå var inne i Hörby. Men – tji fick jag. Bibblan öppnar nämligen inte förrän kl.12. Muttrande och småsvärande konstaterade jag att jag väl fick skjuta upp boklånandet till tisdag, eftersom jag visste att jag bland annat hade ärenden till apoteket då. Skulle väl gå att passa in någon gång mellan kl.12 och kl.19, som är den vanliga öppettiden på vardagar.
Men, men, men… Nu är det ju inte en vanlig vardag i dag – eller är det? På stenåldern, när jag var ung, var aftnar just aftnar, alltså dagen före en helgdag. På påskafton, midsommarafton, julafton och nyårsafton jobbade man bara halva dagen och var ledig på ”aftonen”. Numera tycker vi oss tydligen ha råd att ta ledigt dagen före en ”afton” också.
Min styvfar brukade hävda att man aldrig skulle jobba dagen efter en fridag. Numera tycks det vara många som anser att man aldrig ska jobba dagen före en fridag heller.

Det här inlägget postades i Media och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

