Tre trafikregler – som vållar förvirring

Att tolka högerregeln på rätt sätt, att köra genom en cirkulationsplats och att använda påfarten på motorväg. Se där tre trafikregler som uppenbarligen vållar en hel del huvudbry.

Själv är jag självfallet en felfri bilförare och väl skickad att åka Messerschmitt och undervisa andra i hur det ska vara… Nä, naturligtvis inte – men trots allt lägger man ju märke till att rätt många konsekvent gör samma fel ute i trafiken. I de tre ovan nämnda situationerna är det nog fler som gör fel än som gör rätt. Vi tar det väl i ordning och börjar med högerregeln.
HÖGERREGELN gäller om ingen av de korsande gatorna är huvudled. Och då ska det vara huvudled ”på riktigt”. Större genomfartsleder som används av många ger inte företräde om de inte är märkta som huvudled. Tyvärr skapas det ”lokala” huvudleder i de flesta städer och byar. Nåde den utböling som korsar en sådan och håller på högerregeln. Då smäller det.
Lokalt exempel: Nygatan i Hörby som inte är huvudled, men som alla Hörbybor betraktar som en sådan. Där går det åt en del plåt.
CIRKULATIONSPLATS heter det egentligen, åtminstone på trafikbyråkratsvenska, men de flesta säger rondell. För mer än tio år sedan fick vi nya regler för ”rondellkörning”, innebärande att cirkulationsplatsen räknas som en egen körbana. Alla som kommer fram till en sådan har alltså skyldighet att lämna företräde för dem som redan är inne. Det finns också en skyldighet att blinka när man ska ur cirkulationsplatsen – man byter ju körbana!
Lokalt exempel: Rondellen på Kristianstadsvägen i Hörby bör inte korsas utan stor försiktighet, åtminstone om man kommer på korsande Kungsgatan. Kristianstadsvägen betraktas nämligen som huvudled av Hörbyborna och de anser att det gäller även när man passerar rondeller.
MOTORVÄGSPÅFART kan vara en rafflande sysselsättning, åtminstone en fredagseftermiddag vid 16-tiden utanför Lund. Trafiken på motorvägen är mycket tät, ofta i båda filerna och från påfarten kommer en strid ström med bilar som ska klämma sig in på motorvägen. Reglerna säger att man ska samarbeta, vilket innebär alla parter ska försöka anpassa sin hastighet, så att kugghjulsprincipen fungerar. Men när man färdas i 110 på motorvägen, med bilar framför, bakom och vid sidan är det inte lätt att ge plats för dem som vill på. Det lägger ett stort ansvar på bilisterna på påfarten. De måste anpassa sin hastighet och smidigt smita in i de små luckor som finns.
Lokalt exempel: Trafikplats Lunds södra som sagt. Där är det många som anser att högerregeln gäller när de ska på motorvägen. Ut med blinkern bara och så full fart ut på motorvägen, enligt devisen ”flytta på er för här kommer jag”. Det funkar ju sådär, så även här går det åt en del plåt och ibland blir det värre än så, på grund av de höga hastigheterna.

Annonser
Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s