Ska vi byta, ska vi byta grejer?

”Jag byter min leksaksbil mot en rostig skruv”, sjöng Hasse Alfredsson och bytt grejer är väl något som vi alla sysslat med – åtminstone i barndomen. Mina bytesobjekt var lite häftigare än leksaksbilar…

Pengar var inte särskilt vanligt förekommande i det lilla österlenska bondehemman där jag växte upp. Jag bodde hos mormor och morfar och avsaknaden av pengar berodde inte på att de använde kreditkort… Det lilla jordbruket var till stora delar självförsörjande och pengar plockades bara fram när det veckohandlades i handelsboden, eller när det någon sällsynt gång bar iväg till ”stan”, det vill säga Tomelilla, för att köpa kläder eller skor.

Veckopeng en nymodighet
Veckopeng var också en nymodighet som jag aldrig hört talas om när jag började skolan och det var först åtskilliga år senare som jag kom i åtnjutande av denna favör. När jag var i tioårsåldern fick jag 25 öre i veckan att använda precis hur jag ville! Den lilla silverpengen representerade inget större värd, inte ens på den tiden. Den räckte till ett kexchoklad, eller möjligen en liten päronglass. Att köpa sportutrustning, fiskegrejor eller cyklar för veckopengen var förstås helt orealistiskt.
Men för en ambitiös yngling finns det alltid möjligheter. Dels kunde man få en krona ibland av någon besökande släkting eller bekant, dels kunde man tjäna egna pengar genom att utföra tjänster åt vuxna. Under flera år tjänade jag rätt hyggligt på att pumpa upp vatten åt grannens kor, som gick på bete i närheten av mitt hem.

Ett sådant här luftgevär blev början till bytesaffärerna.

Ett sådant här luftgevär blev början till bytesaffärerna.

Motorlös motorcykel
Men man kunde som sagt också byta grejor. Hemma hos mej fanns ett halvtrasigt luftgevär, antagligen inköpt av min morbror som flyttat hemifrån vid det laget. Det var ett attraktivt bytesobjekt och när kompisen Roland fick nys på en motorcykel var vi snart igång med bytesaffären. Visserligen var vi inte mer än 12 år gamla, men motorcykeln saknade motor så det var ju inte så hemskt olagligt… Motorcykeln innehades av en släkting till Roland och bytesaffären genomfördes snabbt och smidigt. Hemfärden skedde i triumf där vi turades om att åka i nedförsbackarna. Vi var naturligtvis helt övertygade om att vi skulle hitta en motor någonstans.

Bytte till 98-kubikare
Fast att skaffa fram en lämplig motor och skruva dit den, var nog något som gick en bit ovanför de optimistiska 12-åringarnas horisont. I byn fanns dock en lite äldre grabb, 16-17 år sisådär. Han var ”lite eljest” som dom säger i Norrland, men duktig på att meka och skruva med motorer. Han var intresserad av den motorlösa motorcykeln och förhandlingar om en bytesaffär inleddes. Det slutade med att vi fick överta en 98-kubikare som han hade fixat lite med. (98-kubikaren var en korsning mellan en moped och en lätt motorcykel, med en motor på just 98 kubikcentimeter. Mycket populär kring och efter andra världskriget). 98-kubikaren ifråga saknade såväl gasvajer som lock till förgasaren. Där satt i stället en flaskkork med en stoppnål genom. Om man lyckades få igång motorn så ”gasade” man genom att föra stoppnålen upp och ner.
Vi fick faktiskt igång den och eftersom 98-kubikaren var god för 60-70 km/tim blev vi snart vägarnas skräck i trakterna av Onslunda. Glädjen blev dock inte långvarig eftersom några vuxna i vår omgivning tyckte att det var olämpligt att ett par 12-åringar for omkring som vettvillingar på grusvägarna. 98-kubikaren konfiskerades och jag minns faktiskt inte vad som blev av den.
Själv skulle jag dock snart återkomma på en 98:a, men det var i mera sanktionerade sammanhang och det ska jag be att få berätta en annan gång.

Det här inlägget postades i Familj, Trafik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

