Det finns inte samma väg…

Hade en upplevelse med en något förvirrad Blocket-kontakt som fick mej att dra mej till minnes andra människor som inte heller var så bra på att hitta…

Det finns människor som har karta och kompass inbyggda i huvudet. Sedan finns det den andra sorten – dom som inte hittar på sin egen bakgård.
Jag hade alltså sålt en pryl på Blocket och den skulle hämtas upp av köparens mamma. Jag mejlkonverserade med köparen och tipsade om att mamma kunde ringa upp mig för att få en vägbeskrivning. Det behövdes inte förklarade han, mamma hade GPS. OK, svarade jag lite tvivlande, väl medveten om att mången GPS pekar helt åt helskotta när det gäller att hitta vårt lilla torp vid Yttersta gränsen.

Hon hade ”GSM”
Dagen och timmen då damen skulle dyka upp infann sig – och förrann. Efter ytterligare en halvtimma började jag fundera över om hon virrat bort sig ordentligt, eller om köparen ångrat sig. Då ringde mobilen och via en dålig förbindelse meddelade mamman att hon var på gång och undrade över en skylt som det stor Rörum på. Skulle hon svänga däråt?
Ja, om det stod Södra Rörum skulle hon göra det, sa jag och fick som svar att det gjorde det nog… Varpå hon stolt meddelade att hon minsann hade GSM (?) och att den hittills visat rätt. Om hon nu varit i närheten av Södra Rörum borde hon varit framme inom en kvart, men det var hon inte. Inte heller efter två kvartar…
Så ringde hon igen och meddelade att nu var hon i Tjörnarp. Någonting brast för mej och jag lät nog lite irriterad när jag frågade vad i herrans namn hon gjorde i Tjörnarp, cirka två mil åt fel håll jämfört med där hon varit förra gången hon ringde. Det ampra svaret var att hon följde sin ”GSM” och nu undrade hon hur hon skulle svänga. Jag suckade och drog en helt manuellt köranvisning som hon nästan lyckades följa, med endast en kontrollringning och närmare tre timmar försenad dök hon slutligen upp.

”Vilse i pannkakan”
Jag tror inte alls att navigationsförmågan på något sätt är knuten till könet – men faktum är att de flesta geografiskt inkompetenta jag träffat varit kvinnor. Kanske en slump, kanske ett resultat av att män sedan årtusenden varit de som farit ut i världen och sedan försökt hitta hem igen.
Man kan aldrig komma in på ämnet ”vilse i pannkakan” utan att föra min salig svärmor på tal. Hennes förmåga att omsätta synbilden till en tänkt kartbild var i stort sett obefintlig.
En gång när vi var ute på promenad längs vägen vid vårt dåvarande torp valde vi att gå en sväng in i skogen. Vi vek av från vägen, gick rakt in några hundra meter, svängde 90 grader till höger, gick en bit, svängde 90 grader till höger och gick tillbaka ut till vägen. Väl där frågade jag på skoj svärmor åt vilket håll vi skulle gå för att komma tillbaka till torpet. Hon hade inte en aning…
Vid ett annat tillfälle visade jag upp det nyköpta Torpet för henne. Det ligger fyra byggnader på tomten; boningshus, vedbod, redskapsbod och gäststuga. Sedan vi tittat på vedboden traskade vi iväg dom 30 meterna till redskapsboden och tittade in i den.
”Jaha, det här är baksidan på vedboden”, var kommentaren från svärmor. För mej var det fullständigt obegripligt hur hon kunde blanda ihop de två byggnaderna som ligger en bit från varandra – men uppenbarligen helt logiskt för henne.

Vaddå, samma väg?
Det hela får väl förklaras av en kommentar från min frus före detta kollega. När hon en gång möttes av upplysningen att ”det var bara att åka samma väg”, svarade hon frankt:
”Vilken samma väg – det finns inte samma väg.”

Fotnot: GPS är en förkortning av Global Positioning System och hjälper oss att hitta rätt med hjälp av en satellitmottagare i bilen eller telefonen. Vad GSM står för är lite oklart, men blev i alla fall beteckningen för de mobiltelefoner som efterträdde NMT-systemet.

Det här inlägget postades i Familj, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

