Med Mercedes var det livat och glatt

Jag har i tidigare bloggposter berättat lite om mina äventyr med Mercedes och nu är det dags för vinteräventyren. För när det fallit några flingor snö så blev livet bakom ratten på Mercan både livat och glatt.

Den stora gamla 60-talsmercan hade sina fördelar. Den var rymlig, bekväm och oerhört lättmekad. Eftersom det här var varianten med fyrcylindrig motor kunde man i princip krypa ner i motorrummet när något skulle åtgärdas. Behövde man skruva på ett eller annat räckte det att ta med sig en skiftnyckel och en vanlig standarmejsel, för alla bultar och skruvar var rejält tilltagna och satt lätt åtkomliga. Lite annorlunda än dagens bilar där man får skruva bort halva motorn för att komma åt att byta en glödlampa.
Men om Mercedes nu hade fördelar så hade hon också uppenbara nackdelar. En av de mest påtagliga var vägegenskaperna i vinterväglag. Den långa bilen hade motorn fram, drev på bakhjulen och var påtagligt framtung. Dessutom satt det oftast tämligen slitna sommardäck på de drivande bakhjulen. Dubbdäck var knappt uppfunna vid den här tiden och sedan var det så att lagen inte krävde och plånboken inte tillät något annat än sommardäck.

Några centimeter räckte
Resultatet blev, hur som helst, att några få centimeter snö var tillräckligt för att stoppa framfarten. Jag minns en gång när jag backade ut Mercan från garaget på gårdsplanen i Attarp. Det hade nog inte fallit mer än fem centimeter snö, men den var blöt och hal och alldeles tillräcklig för att den lätta bakändan skulle börja kana omkring och så satt vi fast.
Men det hände som sagt hemma på gårdsplanen och en värre resa blev det när vi skulle ta oss från Tomelilla till Attarp för att fira jul – mitt i en äkta skånsk snöstorm. Varför vi körde varsin bil har jag glömt, men jag antar att jag hade goda skäl att släpa med den värdelösa vinterbilen Mercedes. För att göra det bästa möjliga av situationen hade vi bestämt att hustrun skulle åka före och spåra, i familjens andra bil, den synnerligen kompetenta snöröjaren Saab V4.
Till saken hör också att vi tog en omväg till torpet. Vi åkte via Kristianstad och Hässleholm i stället för att gena över Hörby och Höör, som vi brukade. Skälet var att vi skulle lämna av ett eller annat hos moster Ingrid och hennes Sven i skogen utanför Önnestad. Det gick med ett nödrop att ta sig ut på deras tillfartsväg och tillbaka upp på stora vägen igen. Värre blev det när vi kom ut på den lilla grusvägen till vårt torp i Attarp utanför Tyringe.

Där blev det stopp
Lis-Britt var och är ett tuff bilförare så hon stod på genom snörök och drivor. Om man bara gav tusan i att släppa gasen, höll i ratten och siktade längs vägen så tuggade sig Saaben igenom det mesta. Efter kom jag, glidande i hjulspåren med Mercedesen. Men i sista, kurviga backen upp mot torpet gick det inte längre. Snön vräkte upp över motorhuven på Saaben, Lis-Britt såg ingenting längre och var tvungen att stanna. Jag hade ju inget val så det blev stopp på Mercan också, mitt i uppförsbacken.
Saaben kom igång igen, men det gjorde inte Mercan. Hur försiktigt jag än släppte upp kopplingen så innebar den lilla kraften att den sista resten av fäste försvann och Mercan gled, majestätiskt och fint, baklänges ner i diket. Det var ett djupt dike och bilen var tung – men som tur var hade vi redan på den tiden haft förstånd att skaffa oss en stor, stark och snäll granne som var riktigt utrustad med traktorer och andra rejäla maskiner.
Arne drog förstås upp bilen och Mercan kom så småningom fram till torpet – men det gjorde inte julmaten som hade fastnat i svärföräldrarnas bil i en annan snödriva. Men det har jag bestämt för mig att jag berättat en gång förut…

Det här inlägget postades i Familj, Trafik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

