Ursäkta var är kriget?

Av alla de tusentals rubriker jag totat ihop under min yrkeskarriär är det bara en som kommer att bli ihågkommen. Somliga tycker den är löjlig – men själv är jag ganska stolt över att jag inte rycktes med i den allmänna krigshysterin.

Krisen i Ukraina har satt fart på den gamla rysskräcken i Sverige och det är ju rätt självklart att jag drar mig till minnes de dagar när vi hade en rysk ubåt i farstun. Jag var nattredaktör på Sydöstran i Karlskrona och det blev min uppgift att utforma förstasidan som presenterade den sensationella nyheten.
Centralredaktionen var sig inte alls lik när jag klev in på eftermiddagen den 27 oktober 1981 för att börja mitt nattpass. Alla telefoner var upptagna, reportrar och fotografer sprang ut och in och längst in satt redaktionschefen Krister Ekman och pratade tyska (!) i telefon. När han pratat färdigt tittade han upp på mej och sa:
– En rysk ubåt har gått på grund ute vid Sturkö.
– Jaha och när jag gick hit såg jag en rysk stridsvagn som kört på en lyktstolpe på Ronnebygatan, sa jag och gick in i teleprinterrummet för att påbörja det mödosamma arbetet med att klippa upp dagens telegramskörd från TT. Det var nog först när jag stod inne i ”glasburen” hos printrarna och tittade ut på den febrila aktiviteten på centralredaktionen som jag förstod att Krister faktiskt menat allvar.

Den berömda/ryktbara förstasidan på Sydöstran.

Den berömda/ryktbara förstasidan på Sydöstran.

Jerry Lewis-film
Nattredaktören på Sydöstran var chef på tidningen när dagskiftet gått hem. I mina arbetsuppgifter ingick bland annat att utforma, ”lay-outa”, förstasidan. När fotografen Christer Peterson kom med bilderna, som ni kan se här intill, rann rubriken direkt upp i min skalle. Ryssen som står i ubåtstornet och lite förvirrat ser sig omkring fick mig att associera till den några år tidigare aktuella filmen ”Ursäkta var är kriget” med Jerry Lewis. Det blev också rubriken på Sydöstrans förstasida dagen därpå – och fotograf Peterson förlät mig aldrig…
Det var fler än han som tyckte att det var smaklöst att skoja bort något så allvarligt. Till mitt försvar kan jag väl anföra att jag då tyckte att hela historien var alltför absurd för att kunna tas på allvar. Jag var helt säker på att ryssarna varit på fyllan och kört vilse när de skulle hem till Kaliningrad. Något som för övrigt kommendörkaptenen Karl Andersson (som var den svenske officer som först konfronterade ryssarna) hävdade i en intervju så sent som för några år sedan.

Spionage med ubåt?
Sedan har det framförts ”bevis” för att det var en medveten provokation från Sovjetunionen, eller ett försök att smyga in och spionera. Båda teorierna låter lite väl orealistiska. Om nu ryssarna verkligen velat ta sig in till örlogsbasen i Karlskrona borde det finnas bättre sätt än att köra in med en stor, gammal och svårmanövrerad ubåt i den grunda och stenfyllda skärgården?
Så småningom uppdagades det att ubåten var kärnvapenbestyckad och svenska regeringen fick svettas ordentligt ett tag innan man lyckades ”lämna tillbaka” ubåtskrället till Sovjet. Incidenten blev startskottet för ett helt årtioende av ubåtsjakter och svenska folket lärde sig allt om sjunkbomber, sonarer och grodmän. Trots intensiva insatser lyckades svenska försvaret aldrig mer visa upp någon rysk ubåt i svenska vatten. Sedan blev det 1989, Gorbatjov hade tagit över i Moskva och Berlinmuren föll. Rysskräcken avklingade när vi fick veta hur illa ställt det var med Röda armén och det skulle dröja ända till 2014 innan vi oroligt började spana österut igen.

Namnet på en bok
Rubriken ”Ursäkta var är kriget” föreföll ett par Karlskronajournalister så lustig att när de i fjol gav ut en bok om de 100 tokigaste, galnaste och roligaste händelserna i Karlskrona fick den ge namn åt boken. En av journalisterna intervjuade mej och lovade förstås att jag skulle få se manus innan den gick i tryck, samt att han skulle skicka mej ett exemplar av boken. Jag har varken sett till det ena eller andra. Men det är väl sådana dom är – dom där journalisterna.

Det här inlägget postades i Media och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

