Soffliggare och röstboskap

Läste att var fjärde väljare i Sverige inte kommer ihåg vilket parti de röstade på i förra valet. För mej och förhoppningsvis många andra, är det en skrämmande tanke som väcker allvarlig oro för hur det står till med vår demokrati.
Jag var ung på 1960-talet, 20 år gammal 1968. Surfade med glädje på vänstervågen som drog fram över världen – och lärde mig att allt, precis allt är politik. Det är en tro som jag sedan burit med mig genom livet, även om jag kanske ifrågasatt många av de övriga teser som vi hade som tilltugg till det billiga rödvinet.

Du andas politik
För visst är det så att allt är politik; du äter politik, du bor politik, du åker politik, du jobbar politik och du till och med andas politik. De beslut som fattas av riksdag och regering påverkar allt vi gör. Det är riksdagens lagstiftning som avgör hur grisarna ska ha det innan de blir mat på din tallrik, hur rymlig och varm din bostad ska vara, hur du ska ta dig till jobbet – och inte minst hur ren luft du ska få lov att andas.
Med den utgångspunkten tycker jag det är viktigt att de som vill företräda mig i riksdagen har någon sorts ideologi och någon sorts idé om vad de vill göra med den makt jag gett dem. Jag väljer alltså noga vilket parti jag ska rösta på. Det ska vara ett parti som har en ideologi – och en ideologi som till största delen stämmer överens med min egen. Ett parti som bara slänger löften omkring sig; om fler poliser, bättre kollektivtrafik, bättre djurskydd eller vad som nu är aktuellt för tillfället, får aldrig min röst. Människorna som röstar på den som lovar mest är ingenting annat än röstboskap.
Nu tänker jag bli lite elitistisk och alla som tycker att det låter snobbigt kan sluta att läsa här – men jag tycker att alla borde genomgå ett prov i samhällskunskap, innan man får lov att rösta. Jag är nämligen rätt säker på att många av dem som inte kommer ihåg vilket parti de röstade på senast, har väldigt grunda kunskaper om vårt samhälle och hur det fungerar. Vill minnas att en enkät för några år sedan visade att nästan hälften av alla svenskar inte kunde skilja på riksdag och regering och redogöra för vilka roller de hade.

Bättre samhällskunskap
Min liberala dotter tycker att jag är alldeles för dogmatisk och fördömande. Hon menar att demokrati inte är det idealiska styrelseskicket, men att vi ännu inte kommit på något bättre. Det kan jag väl hålla med om – men i så fall borde vi, i demokratins namn, se till så medborgarna blev lite bättre skolade i vad demokrati ska vara bra för och hur det är tänkt att fungera. Kanske en uppgift för skolan?
Slutligen några ord om de föraktade soffliggarna – de som inte går och röstar. Visst, det kan störa mig också att folk är så monumentalt ointresserade av den politik som påverkar deras liv i så hög grad, men det kan ju faktiskt finnas andra skäl att stanna på soffan. Ett, som jag tycker, högst respektabelt skäl är att man inte hittar något parti som företräder ens åsikter. Om man inte sympatiserar med något parti är det helt OK att markera detta genom att stanna på soffan.

Det här inlägget postades i Ingen kategori och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

