Naturens våldsamma krafter

Exakt hur starka är de vindar som i vinter dragit fram genom vår skog? Det kan jag inte svara på. Jag är ingen ingenjör. Men jag kan se resultatet och en avbruten gran får tanken att svindla.
Jag stannar upp morgonpromenaden en stund, tar fram kameran och knäpper en bild på den avbrutna granen. Du kan se den här under. Det är ingen gammal jättegran, men en skaplig pjäs med säkert 50 centimeters diameter. Inte torr och spröd, utan grön och spänstig. Vilka krafter krävs för att bända, vränga, kränga och bryta tills granstammen går av som en tändsticka mellan mina fingrar?

Knäckt som en tändsticka – av vinden.

Knäckt som en tändsticka – av vinden.

Tankar om kilopond och newton far genom skallen, men skolans fysiklektioner ligger långt bort och jag är ju som sagt ingen ingenjör. Men man kan ju relatera till kända och välbekanta krafter. Jag föreställer mig att grannen skulle lägga om ett par stadiga kättingar halvvägs upp på granstammen, spänna för stora, fyrhjulsdrivna traktorn och dra med full kraft. Skulle han kunna knäcka granstammen? Nä!
Jag erinrar mig att de tuffa stridsvagnspojkarna ibland roade sig med att fälla träd med stridsvagnen när jag gjorde lumpen. Centurionvagnen vägde 60 ton, hade nästan meterbreda larvfötter av stål och en 650-hästars Rolls Royce-motor under huven. Den hade kanske klarat att bryta av den sega granen. Kanske…
Men stormen Sven fixade det alltså. Den kraft som krävs för att bryta av granen är ju inte bara en fråga om styrka, utan också om hastighet. Sven blåste med drygt 30 meter/sekund, det vill säga lite drygt 100 km/tim. Det räckte uppenbarligen till för att bryta av granen.

Det här inlägget postades i Familj, Natur och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

