Journalisterna och kröken

På långbordet i källarlokalen var det framdukat: ett par limpor bröd, rökt korv, en burk gurka, många flaskor öl och fyra (!) flaskor Explorer vodka. Vi var sex vid bordet – fyra sportjournalister och två brottarhövdingar som bjudit till presskonferens om ett stundande SM i brottning i Helsingborg.
Det var en krönika av Björn af Kleen (ni vet han med Jorden de ärvde), i Dagens Nyheter som plockade fram det här minnet ur skallen på mej. Bland många andra knasiga, roliga, absurda och tråkiga tidningsminnen finns det väldigt många som handlar om alkohol och alkoholmissbruk. Själv hade jag väl tur som inte åkte dit, eller så var jag helt enkelt inte lämpad som alkoholist.
Det söps något alldeles kopiöst i tidningsbranschen när jag började min vandring från Gutenberg till InDesign. På 1960-talet var det ingen som tyckte att det var konstigt att chefredaktören tog några snedsteg när han kom upp för att skriva ledaren efter middagen på Rotary, eller att nattredaktören sköljde ner kvällsmackan med några starköl. Det var allmänt accepterat att vara lite småpackad på arbetstid och alldeles självklart att det bjöds på alkohol på vernissager, presskonferenser och informationsmöten.

Många alkoholiserade kollegor
Jag har arbetat och samarbetat med många alkoholister, framförallt på den tiden jag var sportjournalist. Vill man söka en förklaring till att just dessa söp med sådan frenesi kan man förstås dra upp att vi ”alltid” jobbade, att vi inte kunde ha ett normalt, socialt liv utanför journalistvärlden och att det alltid bjöds på alkohol, överallt. Sedan tror jag också att toleransen hade stor betydelse. Det var ingen som ifrågasatte, eller bråkade, om man var berusad på jobbet.
Under mina år som sportjournalist hade jag nog fler kollegor som hade allvarliga alkoholproblem än sådana som drack måttligt, eller inte alls. Utan att nämna några namn kan jag säga att somliga fick sparken på grund av sitt missbruk och att andra helt enkelt söp ihjäl sig.
Märkligt nog var det flera av dem som skötte sitt jobb – och till och med skötte det bra, trots att de för det mesta var mer eller mindre i gasen. Jag minns till exempel en sportchef som utan tvekan skrev sina bästa krönikor när han höjt temperaturen med ett par rejäla stramare från flaskan i nedersta skrivbordslådan.

Svårt träffa tangenterna
Själv har jag en enda gång försökt mig på att skriva en text ”på fyllan”. Det var final i YA-cupen, jag åkte med fotografen från matchen och tyckte inte direkt att jag behövde tacka nej till de supar som bjöds av kollegor och sportfolk. Det var ju fest och final och visst skulle jag väl klara av att skriva referatet i alla fall..? Krönikan skulle ju sportchefen stå för.
På den tiden skrev jag mina referat på en Halda-skrivmaskin, en sådan där grön sak, med små, runda tangenter av svart hårdplast. Det var mellanrum mellan tangenterna och jag hade inte skrivit många meningar innan jag uppdagade att jag hade förtvivlat svårt att träffa rätt på tangenterna – och allt som oftast hamnade mitt emellan dem. Det var till och med så illa att jag emellanåt skrapade skinnet på fingrarna. Jag fick koncentrera mig till det yttersta och skärpa alla sinnen för att få ihop texten. Det gick, om än med ett nödrop och efter den betan beslöt jag mig för att skilja på jobbande och krökande.

Förändring på 1970-talet
Efter 1960-talet blev det 1970-tal och världen förändrades ganska hastigt. När jag, 1976 återvände till Ystads Allehanda efter några år i exil i Helsingborg, hade det blivit en annan stämning på tidningen. Superiet var inte längre lika tolererat och i takt med att även tidningsfolk fick mera normala arbetstider och ett mera normalt arbetsliv fasades spriten ut från redaktionerna. I dag tror jag knappast att det är särskilt vanligt att brottarklubbar bjuder på vodka på pressträffarna.

Det här inlägget postades i Media och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

