Kan man lita på teknikens under?

Det här blogginlägget har jag skrivit på min Ipad, med hjälp av ett extern tangentbord, som pratar med ”Paddan” med hjälp av gamle kung Harald Blåtand.
Det hela är ett experiment för att se om det skulle kunna fungera. Även om moderna lap-top-datorer är relativt lätta och smidiga att bära med sig, så är vi nog många som drömmer om att kunna reducera datorinnehavet till en stycken Ipad. Men hunnen så här långt ska jag be att få framföra mina tvivel – det kommer att dröja länge innan jag vill ersätta min MacBook Pro med enbart en surfplatta.
Det var enkelt att koppa ihop det lånade tangentbordet med hjälp av Bluetooth-tekniken och när man vant sig ska det nog gå rätt bra att skriva på de lite små och pilliga tangenterna. Men, men… det går ju inte att koppla en mus till ”Paddan”. Den har nämligen en tryckkänslig skärm och upptäcker inte ens en Bluetooth-mus, fast jag kärvänligt låter dem sniffa på varandra. Och utan mus måste man sitta och peta på skärmen hela tiden, vilket känns väldigt ovant och oprecist när man skriver på ett tangentbord.
Så visst, om jag inte orkar släpa med mig datorn när jag är ute och reser, så kan jag kanske få till ett och annat blogginlägg med hjälp av extern tangentbord –  men mycket mer än så blir det nog inte. Tanken att göra något precisionsjobb, som t ex bildbehandling är bara löjlig.
”Paddan” har sina fördelar. Den är enkel att använda för att kolla e-post, Facebook, vädret och liknande och framförallt rymmer den ett helt bibliotek, så man slipper släpa med sig en hel låda böcker när man ska åka bort på semester. Men i stället för en dator – nja, det dröjer nog.

 

Det här inlägget postades i Familj. Bokmärk permalänken.

Kommentera

