En adekvat inhemsk vokabulär

”Man bör inte använda utländska låneord i de fall det finns en adekvat inhemsk vokabulär disponibel”, sa finansministern Gunnar Sträng i den svenska riksdagen – och det har han ju alldeles rätt i.
Nu vet jag ju inte om den gamle lantarbetaren, som blivit befordrad till rikets skattmästare, var ironisk eller inte, men andemeningen är alldeles klar och fortfarande giltig, 50 år efter att den yttrades. Efter en tid av tillnyktring tycks vi åter vara på väg att trampa ut i det svengelska träsket, härförda av Tv-kockar och inredningsguruer.
Dagens lilla blodtryckshöjare kom tidigt i morse, när ett elavbrott kört upp mig i svinottan för att få fart i vedspisen. Morgonkaffet inmundigades tillsammans med morgontidningen och redan på sidan två var det dags. Skånskans chefredaktör Lars J Ericsson skrev om skolmat och berättade om Nya Latinskolans satsning på en (?) food court. Jag kan förstå om man tar till engelska begrepp och uttryck om det inte finns någon bra svensk motsvarighet, eller om det svenska ordet blir alltför klumpigt sammansatt. Men i det här fallet går det ju alldeles utmärkt att skriva mattorg, eller möjligen restaurangtorg.
Säkerligen mera lättförstått för de många äldre Skånskan-läsare som inte är så slängda i engelska.
”Den som är utan synd kaste första stenen”, står det i Bibeln, så jag borde kanske hålla an ett litet tag. I min gärning på Fiskejournalen har jag väl då och då använt engelska begrepp – men oftast för att motsvarigheten på svenska varit för klumpig, eller helt enkelt töntig. När jag till exempel startade Swedish Trolling Masters kunde jag helt enkelt inte med att kalla det för Svenska släpfiskemästerskapet.
Men vi kan väl försöka enas om att först försöka hitta bra svenska ord, innan vi importerar de engelska?

Det här inlägget postades i Ingen kategori. Bokmärk permalänken.

Kommentera

