Som vi ropar i skogen…

Hallå, hallå…är du kvar? Kan jag ringa upp? Hallå, hallå…
Så där låter det ofta när vi försöker prata i mobiltelefon vid Yttersta gränsen. Vi har nämligen, fortfarande, usel täckning på mobilen.

Att år 2013 inte kunna använda sin mobiltelefon där man bor är inte så roligt. Men nästan ännu jobbigare är när man ska förklara för folk att de helst ska ringa på den fasta telefonen. ”För vi har så dålig täckning där jag bor”. Då stirrar de flesta lite undrande, särskilt de som framlever sina liv i de mera tättbebyggda delarna av landet och frågan kommer ofta omgående:
”Var tusan bor du? I Korpilombolo?”
Nä, det gör jag ju inte och de som någon gång rör sig utanför stadsgränsen vet också att det finns gott om ”vita fläckar” på den skånska landsbygden. Fram tills nu ett olösligt problem verkar det som – men kanske det börjar hända något. Vi har fått en IT-minister, Anna-Karin Hatt, som tycker att det är viktigt att även vi på landsbygden har tillgång till modern kommunikation i form av mobiltelefoni och bredband. Hon har börjat ställa krav på teleoperatörerna och fått med sig kommuner och landsting. Vid ett möte i Växjö häromdagen pressade olika kommunala företrädare på rätt hårt, har jag förstått. Vissa kommuner har kollat täckningen genom att sätta en telefon i sopbilarna och fått fram täckningskartor som inte stämmer alls med de teleoperatörerna presenterar… Vid mötet i Växjö lovade operatörerna dock dyrt och heligt att de bygger ut för allt vad tygen håller.
Det låter ju bra, men frågan är förstås om de bygger ut så att vi eftersatta ute på landsbygden får bättre förbindelse, eller om det blir som tidigare att man förbättrar ännu mer för de som redan har det ganska hyggligt?
Hur det är ställt med masterna kring Yttersta gränsen vet jag inte. Jag har visserligen mejlat Hörby kommun och frågat hur man har agerat och hur man tänker agera i denna fråga – men ännu inte fått något svar. Kanske förbindelsen var för dålig för att mejlet skulle gå fram?
När jag får tag i någon ansvarig på kommunen tänker jag också fråga om dom tycker att det är OK att vi är utan både fast och mobil telefon under flera dagar varje gång det blåser lite. Nu senast i samband med Simone, men det är andra gången bara i år som våra telefoner är döda i flera dagar. Tur att jag inte blev så arg att det höga blodtrycket utlöste en hjärtattack. För hur skulle vi fått tag i en ambulans?

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

