Att uppdatera, eller inte uppdatera…

När jag väcker MacAllan ur hans sköna middagsvila kontrar han med att slänga upp en dialogruta på skärmen: Det finns uppdateringar för din dator. Vill du uppdatera nu? Efter lätt tvekan och en liten rysning av oro, trycker jag på OK.

Det har inte alltid varit så. Förr var jag sugen på att pröva nytt och var nyfiken på datorer och vad man kunde göra med dem. Redan på 1970-talet umgicks jag med stordatorer på tidningarnas sätterier och började leka med en Spectrum-dator. Om jag inte minns fel var internminnet 16 kB (alltså kilobyte, inte mega- eller giga-). Min bror kunde lite programmering och genom att sitta och skriva jättelånga kommandosträngar lyckades han tota ihop små spel, t ex ”Hänga gubben”.

Min första Mac, en SE gjorde allt jag bad den om.

Min första Mac, en SE gjorde allt jag bad den om.

Min första Apple-dator fick jag när jag började på Fiskejournalen 1989 och allt sedan dess har jag aldrig förstått varför man ska ha någon annan dator. Introduktionen innebar också att jag tänkte allt mindre på vad som fanns under det kontorsgrå skalet. Min Mac SE fungerade alltid och gjorde precis vad jag bad den om – så varför bekymra sig? Efter några år byttes den mot en Mac II, som ersattes av en PowerMac och så rullade det på. Om jag inte räknar fel skriver jag det här på min nionde Mac, en 15-tums MacBook Pro.
Det var väl någonstans under PowerMac-eran som jag började bli tveksam till uppdateringar. Dittills hade jag glatt nyinstallerat, installerat om och uppdaterat så snart det kom ny programvara. Men en gång gick det snett. En helt normal Mac, det vill säga en dator som aldrig krånglade, fick fnatt efter en systemuppdatering. Den hängde sig, fick tvångsavslutas och måste startas om stup i kvarten. Så småningom fick jag veta att uppdateringen var full av buggar och man uppmanades att ”byta tillbaka”, vilket var möjligt på den tiden.
Men allt sedan dess har jag varit tveksam till att uppdatera. Om man nu har en bra fungerade dator, som gör precis allt det man vill, varför uppdatera bara för att vinna några tveksamma förbättringar? Jag har viftat med principen ”Don´t fix it, if it ain´t broken”.
Så därför har jag lite våndor nu. Det har kommit ett nytt operativsystem till datorn, Maverick, som påstås vara bättre på många punkter, bland annat strömsnålare. Och så har ju iOS 7 kommit till mobilen och ”Paddan”. Om det senare kan jag inte så mycket – inte så mycket mer än att det är gräsligt fult, menlöst, tråkigt och ser ur som en misslyckad Windows-kopia. Steve Jobs roterar som en dynamo i sin grav…
Nä, det dröjer nog ett tag till innan det blir uppdatering av systemen. Dagens små uppdateringar av programvara får väl ses som en liten uppvärmning.

Det här inlägget postades i Familj, Media och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

