Prestigejävulen lurar i buskarna

Jaha, så var man tillbaka på passet – både i jakttornet och vid bloggtangenterna. Det har varit en makalös sommar, närmast av medelhavssnitt, så det är kanske inte så konstigt att det inte blivit mycket bloggat.

I går kväll satt jag nere på min natursköna jaktmark vid Funderseds Ry, eller Ryet som vi ortsbor benämner stället. Solen var på väg ner och en råget kom ut ur björkskogen på andra sidan ängen. In från vänster: fru Räv med kurs på de sorkar som döljer sig i det frodiga gräset. De två djuren tog inte nämnvärd notis om varandra.
Jag hade studsaren med mig, men hade egentligen inte tänkt skjuta något. Satt mest för att kolla läget och så fanns förstås tanken på den stora bocken där. Rex Ryet som jag kallar honom har väckt känslor som jag knappt visste om att jag hade.
Jag sköt en fin bock i fredags. Den hänger på mörning nu och blir snart ett fint tillskott till övrigt viltkött i frysboxen. Så jag borde väl vara ganska nöjd med årets utdelning. För egentligen är jag köttjägare. Vi uppskattar i hög grad det välsmakande och ”naturproducerade” köttet från änder, fasaner, harar, vildsvin, rådjur och hjortar som jag emellanåt har lyckan att dra hem.

Den här grabben har större horn än vad som är hälsosamt för honom.

Den här grabben har större horn än vad som är hälsosamt för honom.

Men kungabocken har, som sagt, väckt något annat: lusten till en skryttrofé att hänga på väggen. För hur det än är så har vi väl alla en liten prestigejävul inom oss. Jägarorganisationerna poängbedömer rådjurshorn och delar ut medaljer i guld, silver och brons. Jag har sett kungen av Ryet och är ganska säker på att han är en medaljbock. Minst brons och kanske mer. Den trofén skulle ge mycket prestige bland mina jägarkompisar, det kan inte förnekas.
Så det är inte omöjligt att jag skjuter en råbock till i år – även om det egentligen är mot mina principer.

Det här inlägget postades i Familj, Jakt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

