Jag har bara en enda ända

Som alla vet är det ju rysligans synd om stockholmare. Inte nog med att dom lider av ett prestationsångestmindesvärdeskomplex, dom har dessutom stora svårigheter med svenska språket.

En väsentlig bit i komplexdiagnosen är stockholmarnas bergfasta tro på att deras språk skall vara någon sorts rikslikare för konungariket Sverige. Det är naturligvis en befängd idé, i all synnerhet som den gemene stockhomaren har så oförbätterligt svårt att skilja på två av våra viktigaste vokaler: ä och e.
OK, säger du nu och tänker att det är ju ändå inget att bråka om. Inget som rör oss andra, vanliga, hederliga och rättskaffens medborgare utanför tullarna. Jo, tyvärr så håller faktiskt otyget på att sprida sig. Det finns svaga individer som fallit för myterna om ett riksspråk och som börjat härma de stackars stockholmarna.
Därför har jag nu, på kort tid, i diverse olika media kunnat läsa meningar som:
”jag har alltid sätt honom…” (Skånska Dagbladets ledarsida)
”Steinbrück har enda sedan…” (Sveriges Radios hemsida)
”…anses ha en magisk värkan.” (Bloggen Glömda ord)
Kommen så här långt i min lilla kria slår det mig att ovanstående kan vara författat av stockholmare. Det har jag ju faktiskt ingen aning om. Och då får man väl i Jesu anda förlåta dem – ”ty det veta icke vad de göra”. Fast en liten stunds eftertanke kring ordens grundform hade kanske förhindrat de värsta fadäserna?

Det här inlägget postades i Media och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

