Försvar för vår demokrati

Nej, det är inte OK att särskilja kvinnor och män inför lagen. Nej, det är inte OK att vilja införa sharialag i Sverige. Och nej, jag vägrar bli kallad rasist eller islamofob för att jag tycker att vårt öppna, demokratiska och någorlunda jämställda samhälle är värt att försvara!

Jag är en, av många, som fick mitt politiska uppvaknande på 1960-talet. Visst, det var lätt att känna avsky för USA:s bombkrig i Vietnamn. Visst, därifrån var det naturligt att gå med i FNL-rörelsen – och sedan hamnade man nästan automatiskt i någon av de aktiva, spännande och intressanta vänsterrörelserna.
Många av de frågor vi drev ser lite töntiga ut, när man tittar på dem så här i backspegeln. Men jag har kvar mitt röda hjärta och mycket av det vi sa och gjorde är jag beredd att försvara än i dag. Till exempel att alla människor är lika värda. Vi jobbade mycket med jämställdhet och vi jobbade mycket för kvinnans frigörelse. Redan på tiden tyckte jag det var urbota dumt att misshushålla med den kraft som fanns hos halva vår befolkning. Vi kom en bit på väg, men vi är inte framme än. Framförallt är vi inte jämställda på arbetsmarknaden och det strukturella kvinnoförtrycket lever kvar.
Därför blir jag provocerad av beslöjade kvinnor, av män som låser in frun därhemma medan de själva går på kafé, av män som inte låter sina döttrar studera. Jag ser det som en demonstration, ett uppsträckt långfinger från ett reaktionärt, patriarkaliskt system som kräver att få verka fritt i ett demokratiskt Sverige.
Det är klart att vi inte ska ”kasta ut dom”, ”slita av dom hucklena” eller ”riva moskéerna”. Visst ska muslimerna få utöva sin religion, på precis samma villkor som andra religiösa. Men, och det är mycket viktigt, i Sverige är religionen en privatsak, något vi sysslar med i våra heliga hus och möjligen i hemmen – men inte i arbetslivet, eller i annan offentlig verksamhet.
Islamiska förbundet deklarerar i sitt familjeprogram att äktenskap endast kan ske mellan man och kvinna, att kvinnan är den som är skapt för att ta hand om barnen, medan mannen ska arbeta och tjäna pengar – och att kvinnan och mannen inte har samma lagliga status. Självklart kan ordföranden för denna organisation inte vara en av Socialdemokraternas ledande företrädare, om partiet ska ha kvar någonting av sin trovärdighet när det gäller jämställdhetsfrågor.
Inte heller bör man sitta i Sveriges riksdag om man har åsikten att vi ska införa sharialag (lag grundad på Koranen) i Sverige.
Vi har kämpat och slitit rätt hårt för att få till vårt tämligen demokratiska och någorlunda jämställda samhälle. Det måste vara tillåtet att försvara detta samhälle, utan att behöva buntas ihop med SD eller andra rasister. Jag kan försäkra alla tvivlare att jag har många partispår att korsa innan jag kommer ditut på högerkanten där dessa galningar håller till.

Det här inlägget postades i Familj, Media och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

