Pricksäker duva i Palermo

Jag kan inte riktigt släppa det här med den pricksäkra duvan i Palermo. Hon som sket i min espressokopp. Gjorde hon det med flit..?

Stadsduvan härstammar från klippduvorna och vill gärna ha en "klipphylla" att sitta på.

Stadsduvan härstammar från klippduvorna och vill gärna ha en ”klipphylla” att sitta på.

Det har varit tämligen tyst här på bloggen ett tag, ett faktum som dels får tillskrivas en argsint höftinflammation som fått blogglusten att falna, dels att vi varit en vecka på Sicilien. Men nu har vi varit hemma ett par dagar, höften börjar bli bättre och jag funderar och funderar och funderar på den där duvan.
Hustrun och jag satt alltså på en trottoarservering på kungens egen gata i Palermo, Corso Vittorio Emanuele och hade fått var sin kopp dubbel espresso. Jag hade precis läppjat på min för att kolla om det var lagom med socker och ställt ifrån mig koppen när det sa ”plopp”. Något ganska motbjudande gråsvartvitt hamnade i koppen och lite på kanten. När jag lyfte huvudet för att söka efter avsändaren såg jag en duvstjärt som stack ut över kanten på en luftkonditioneringsslåda, tre meter upp längs fasaden.
Det var alltså ställt utom allt tvivel att duvan hade skitit i min kaffekopp – men frågan som förföljer mig är om det var med avsikt, eller bara slump?
Jag vet att vissa fåglar kan ta till träckbombning för att jaga bort misshagliga antagonister. Det vet man om man någon gång råkat komma för nära ett måsbo på stranden. Men tar fåglar till den här metoden för att markera sitt revir?
Jag förstår om duvan tyckte att lådan var en utmärkt plats att vara på. Det brukar vara hård konkurrens om städernas konstgjorda ”klipphyllor” när de här fåglarna, som stammar från klippduvorna, söker sig en sovplats för natten. Så det är säkert helt naturligt att hon försvarar ”sin” hylla mot andra fåglar och mot artfränder. Men oförargliga turister nere på marken borde inte utgöra något hot – så det var nog bara så att hon blev akut nödig!

Det här inlägget postades i Familj, Natur och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

