Sjukpensionär – eller sjuk pensionär?

Njaeää – det var väl inte precis så jag hade tänkt mig pensionärslivet: sittandes i fårskinnsfåtöljen med benen insvepta i en filt och konsumerandes böcker en masse.

Jag blev alltså folkpensionär, på riktigt, för knappt två månader sedan. Inte sjukpensionär, men väl sjuk pensionär. (Det, mina särskrivande vänner, är två helt olika saker). Men jag hade nog tänkt mig att vara en frisk och frejdig pensionär, som genast tog itu med att:
– laga hålet i taket.
– måla över vitfärgskladdet på bjälkarna.
– göra den där lådinredningen jag lovat.
– köpa och montera innerbelysning i min bil.
– kasta in veden i vedboden.
– beställa ny ved och få in den i uteförrådet.

Och så vidare, och så vidare, och så vidare…
Men det fanns uppenbarligen vissa variabler i den här ekvationen, som jag hade glömt att räkna med. Bara kort efter födelsedagen åkte jag dit på vårens sega och besvärliga influensa. Jag brukar ta död på en vanlig bonnförkylning på fyra-fem dar, men den här var betydligt värre. Det dröjde tre veckor innan jag slapp att rensa näsan från en tekopp intorkat snor, innan jag kunde börja andas på morgnarna.
När jag så slutligen tyckte att både andning, luftrör, öron och bihålor började fungera som meningen är var det dags för nästa smäll – och den tog rejält. Jag drabbades av inflammation i höften och det parkerade mig alltså i favoritfåtöljen. De första dagarna var olidliga, med riktigt rejäla smärtor som inga värktabletter bet på och sömnlösa nätter, eftersom ingen sovställning var bekväm. Läkarbesök med kortisonspruta och mera värktabletter hjälpte litegrann – och nu är jag på bättringsvägen.
Det är inte kul att vara sjuk och man är ju mycket hellre en glad pensionär än en sjuk pensionär. Men trots allt får man kanske vara lite tacksam för tankeställaren: när man nått min ålder finns det inget man hellre önskar sig än att få vara frisk!

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

