Det går bra för TIDNINGEN!

Visst kan man fortfarande göra en vanlig dagstidning – och man kan göra det med framgång. Tidningen närmast mitt hjärta, Ystads Allehanda, redovisade förra veckan en upplageökning på 400 exemplar!

Lurblåsaren håller sitt vakande öga på YA.

Lurblåsaren håller sitt vakande öga på YA.

När Tidningsstatistik (TS) redovisade sina mätningar över svenska tidningars upplagor var det mest minus över hela linjen. (Även om Skånska Dagbladet tog sig för att räkna in webbläsarna för att kunna pråla med att ha fler läsare än någonsin). Ett lysande undantag var Ystads Allehanda som ökade sin upplaga med 400 exemplar, eller nästan två procent.
Det här bevisar att man kan göra en bra lokaltidning om chefredaktören varje dag ställer sig upp på morgonmötet och ryter:
”Skomakare – bliv vid din läst!”
Nja, det var kanske lite överdrivet, men jag tror alltså att man ska jobba med det man är bra på och skita i att klä sig i lånta fjädrar. Om jag ska skriva om PRO-mötet i Gärsnäs så behöver jag inte fundera över vad Barack Obama, Janne Josefsson eller Benedictus 16 kan tänkas tycka om saken. Det räcker att jag rapporterar på ett begripligt sätt för pensionärerna som inte var där – och för all del även för dom som var där. Folk tycker nämligen om att läsa om sig själv i tidningen. Det visste gamle GP-bossen Harry Hjörne som hade som målsättning att ALLA göteborgare någon i livet skulle förekomma på bild i hans tidning!
Ystads Allehanda har alltid varit en strikt lokal tidning. När jag växte upp på Österlen talade vi enbart om ”tidningen”, i bestämd form. Det fanns liksom ingen annan och hade det inte stått i ”tidningen” hade det inte hänt.
Sedan kom någon fånig pressforskare på 1970-talet och myntade begreppet ”returinformation”. Det var fult, förkastligt och utmärkande för bonnatidningar utan ambitioner att skicka tillbaka informationen till PRO-arna i Gärsnäs. Men YA stod emot dessa journalistikens modenycker rätt väl och fortsatte att göra en lokal tidning. Som en sådan har den ett existensberättigande – som en sämre kopia av Expressen har den det inte.
Om någon gräver ett djupt dike i Storgatan i Hörby vill jag veta det. Jag vill också veta varför och hur länge diket ska finnas kvar. Det påverkar nämligen min vardag när jag inte längre kan köra bil på Storgatan.
Den sortens information har YA alltid varit bra på och jag hoppas innerligt att dom fortsätter med det.

Det här inlägget postades i Media och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

