I dag sätter jag punkt

Jag är lite osäker på datum, men jag tror det var den 8 juni 1965 som jag drog upp den glasade entrédörren till Ystads Allehanda. I dag, drygt 47 år senare, gör jag min sista arbetsdag som fast anställd journalist.

Det må förlåtas mig om jag en dag som den här blir lite vemodig och lite nostalgisk. Allt var inte bättre 1965 – men mycket var det, till exempel jag själv. Kroppen fungerade rätt mycket bättre och själen var än så länge tämligen fläckfri och utan skrynklor. Godtrogen, optimistisk, oförskräckt och nyfiken var ord som passade bra för att beskriva den unge man som fattade pennan med målsättningen att bli journalist.
Hur det kom sig att journalistiken råkade bli min livsbana är en anekdot väl värd att berätta. I realskolan hade jag en svensklärare med det inte särskilt svenskklingande namnet Pierre Lemoine. Han var naturligtvis bördig från Frankrike, men mycket väl hemmastad med svenska språket och tog det som ett syndastraff att han skulle försöka överantvarda något av den kunskapen på en hoper motvilliga, tjuriga bonnungar på Österlen. Om det var frustrationen över tröga elever, eller om han hade andra skäl att trösta sig hos Bacchus vet jag inte – men faktum var att han ofta tittade ut över klassen med tunga ögonlock och muttrade fram att:
”I dag tror jag vi tar enskild läsning”.
Jag tyckte inte om att plugga grammatik, däremot tyckte jag om att läsa böcker och att själv försöka tota ihop små berättelser. Detta resulterade i ganska livfulla uppsatser som adjunkt Lemoine fann riktigt intressanta. Mina svenskabetyg rakade i höjden och frampå vårkanten, under sista årskursen, överraskade adjunkten mig med frågan om jag inte funderat på att bli journalist?
Det hade jag naturligtvis inte, mina drömmar handlade om att bli flygare, polis eller något annat spännande. Men om man kunde skapa sig en framtid på att öppna fantasikranen och fylla skrivpapper, så varför inte..?
Nu hampade det sig så att adjunkt Lemoine (som för övrigt hade basker, rökte Gauloise och körde Peugot) råkade vara bekant med redaktionschefen Orwar Nilsson på Ystads Allehanda. Lemoine lade några goda ord för mig och tog med ynglingen in till Ystad för presentation. Tydligen uppförde jag mig så pass väl att jag endast en knapp vecka efter realexamen klev in genom YA-dörren för att påbörja min volontortjänst!
Mitt första jobb blev att skriva något om stadsbussarna i Ystad, som hade utökats eller minskats – jag minns inte vilket. Jag fick med mig en rutinerad fotograf som knäppte en massa bilder på passagerare som steg på, åkte, steg av och så vidare. Sedan var min uppgift att få ihop en text som berättade vad som hänt. Tveksamt tryckte jag ner de tröga tangenterna på den gröna Haldan och fick så småningom ihop fyra rader om det hela… Jag visade alstret för redaktionssekreteraren Torwald Wallengren, som kliade sig i nacken, hummade lite och så satte han ett papper i maskinen och började på en ingress i stil med:
”Den blåa bussen stånkar långsamt uppför Hälsobacken…”!
– Så ska det vara, liv och nerv så att läsarna känner att dom är med på bussen. Fakta om ändrade turer och sånt kan komma längre ner i texten förklarade Wallengren och jag hade fått min första lektion i att skriva en intresseväckande tidningsartikel.
Det skulle bli många fler, både lektioner och artiklar – men så småningom blev jag fast anställd, fick börja på sportredaktionen och nu har några miljoner tryckningar på mellanslagstangenten gett mig artros i höger tumme. I fortsättningen behöver jag inte längre skriva för mitt levebröd, eftersom det kommer en månatlig dusör från olika pensionsinstitut. Men ni behöver inte oroa er: Jag sätter visserligen punkt för min yrkeskarriär i dag, men jag lär fortsätta att skriva!

Det här inlägget postades i Familj, Media och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till I dag sätter jag punkt

  1. Ping: Några ord från en nybliven pensionär « Port Freedom

Kommentera

