Kvalitet – ett omodernt begrepp?

Det här är Svante – han är född någon gång på 1970-talet, kanske rentav på 1960-talet. Varje advent hjälper han oss att driva mörkret på flykten.

SvanteI nästan 40 år har vi, varje sen november, plockat fram Svante ur originalkartongen, eventuellt bytt någon trasig lampa och sedan har han troget lyst upp varje morgon och kväll.
Jo, ljusstaken heter faktiskt Svante. ”En kvalitetsprodukt från Osram”, står det på kartongen. Jag vet inte om det var inflytandet från Ikea som gjorde att Osram valde att ge ljusstaken ett namn.
Men det var ju inte det lite lustiga namnet det här skulle handla om, utan om den makalösa kvalitet som vidhäftade den tidens produkter. Vi har faktiskt en ”julpryl” till som varit ännu hållbarare. Det är en julgransbelysning från Konsumentföreningen Solidar i Malmö, daterad 1953! Den funkar oklanderligt, fortfarande.
Samtidigt som jag packade upp Svante för årets tjänstgöring klagade min dotter, på Twitter, över att hon tvingats kassera tre av fyra ljusslingor, inköpta i fjol!
Det här kan ju vara något att fundera över: hur väl hushållar vi med världens ändliga resurser när vi skickar ett år gamla prylar till sopstationen?
Jag tror att det var på 1960-talet som jag för första gången hörde någon näringslivshöjdare tala om ”överkvalitet”. Han menade då att det var menligt för tillväxten att Electrolux tillverkade spisar och kylskåp som aldrig gick sönder. På så sätt behövde vi ju aldrig köpa nytt och det ledde till stillestånd i ekonomin. Nej, ”slit-och-släng” var melodin och vi vadade upp till fotknölarna i engångsartiklar. Så småningom fångade vi in förnuftet igen och vi började förstå att vi inte bara kunde producera-förbruka-kassera. Vi började tala om återvinning och återbruk. Fast hur återbrukar man helgjutna LED-slingor som inte går att komma i?
Massproduktionen från Kina är förvisso billig, men knappast hållbar – varken i det lilla eller det stora perspektivet. Dessutom är det fruktansvärt irriterande att hela tiden behöva ränna iväg till Jula och köpa nytt…

Annonser
Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s