Lokaltidningen behövs

Nej, det handlar inte om att några bortskämda murvlar ska få fortsätta att åka omkring på räkmackor. Den lokala pressens överlevnad handlar faktiskt om något så fundamentalt som vår demokrati.

De som brukar läsa min blogg vet att jag ofta är kritisk, ibland mycket kritisk, mot den lokaltidning som varje morgon dunsar ner i min brevlåda. Men min kritik mot Skånska Dagbladet innebär inte att jag vill vara utan den. Ett tag var jag inne på att säga upp abonnemanget, att inte ha någon dagstidning. Men det hade blivit svårt för en människa som har lika mycket trycksvärta som blod i ådrorna…
Min kritik mot Skånskan är främst att den inte är tillräckligt lokal. Precis som andra tidningar har den under senare år tvingats spara och skära ner – och det har främst gått ut över det lokala materialet. Det är illa, riktigt illa. För vem ska sen berätta om att kommunpolitikerna bestämt sig för att använda en rejäl hög med skattepengar till en väggmålning i nya kommunhuset? Om SD-riksdagsmän gör bort sig, eller om Grekland har det svårt med betalningarna får jag veta via så många andra kanaler – men hur ska jag få reda på alla små beslut som fattas i kommunhuset i Hörby och som förmodligen har större inverkan på mitt dagliga liv?
För den, som i likhet med mej, växt upp med ”tidningen”, så är det alldeles självklart att man hämtar huvuddelen av sin information där. När jag var barn fanns det bara en tidning som var aktuell och det var Ystads Allehanda, som totalt dominerade i sydöstra Skåne. Sedermera skulle jag själv börja min journalistbana på YA och lära mig ännu mera om hur viktig en bra lokaltidning är för ortsbefolkningen. För var ska vi annars få informationen ifrån?
Det finns nog en och annan kommunalpolitiker och säkert ännu fler kommunala tjänstemän som skulle tycka det var skönt om dom slapp ha frågvisa journalister hängande efter sej. Men det skulle vara förödande för demokratin – för lokalbefolkningens möjlighet att få veta vad som händer i den egna kommunen. Dessutom kan man ju fråga sig om politikerna funderat över hur man skall nå ut med information och hur mycket det skulle kosta?
Nej, vi måste ha kvar våra tidningar – speciellt lokaltidningarna. Kanske inte i pappersformat, men det spelar egentligen inte så stor roll hur tidningen distribueras. Den måste få finnas kvar och det är ett gemensamt ansvar för oss alla att se till att den gör det. Vår demokrati vilar på välinformerade medborgare. Därför behöver mediabossar och politiker tillsammans klura ur hur man ska finansiera en fortsatt utgivning. Att ge bort alla nyheterna gratis på webben lär inte vara lösningen.

Fotnot:
Läs gärna det här också: Unni Drougge om tidningsdöden
eller det här: Karin Pettersson i Aftonbladet.

Det här inlägget postades i Media och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lokaltidningen behövs

  1. Kolla bjuvsnytt.se och en av mina samarbetspartners perstorps-allehanda.se. Välkommen!

Kommentera

