Smarta konstruktörer

Efter att ha öst en skopa ovett över tanklösa designer i förra bloggposten kan det vara på sin plats med lite positiva tankar kring de som totat ihop vår husbil. Någon ingenjör har tänkt till ordentligt och kanske räddat oss från frostskador på vattensystemet.

Som en del av er säkert märkte föregicks helgens syndaflod av några rejält kalla nätter. Här, i köldhålet vid Yttersta gränsen, kröp kvicksilvret ända ner mot fem minus och då börjar man tänka på frostkänsliga system.
Så efter första frostnatten bestämde jag mig för att tappa ur vattensystemet i husbilen. Sagt och gjort, öppnade kranarna och började leta efter bottenpluggen. Men, det var ju inget vatten i tanken… Mycket märkligt, eftersom jag visste att jag fyllt upp den stora 120-literstanken för bara några dagar sedan. Misstanken smög sig på direkt – hade det redan hunnit frysa sönder och läcka ut? Det verkade otroligt, men ett försök att fylla upp tanken avslöjade att vattnet rann rakt igenom, ut genom ett rör vid gasolvärmaren där bak.
Aj, aj, aj – det här kommer att bli dyrt, tänkte jag och förberedde ett samtal till husbilsverkstan för att få hjälp att laga den söderfrusna vattenvärmaren. Men eftersom jag råkar vara nyfiken och tekniskt intresserad beslöt jag mig för att först ta reda på hur vatten- och värmesystemet i bilen är konstruerat.

Den smarta ventilen som räddade husbilen från frostskador.

Tyvärr saknades det en hel del instruktionsböcker i den direktimporterade husbilen när vi köpte den, så där fanns ingen information att hämta. Men vi har ju nätet! Numera kan man googla sig fram till det mesta och det dröjde inte länge innan jag hade laddat ner en bruksanvisning för just min värmare från Trumas svenska hemsida.
Lättnaden var stor när jag läst igenom den. En tysk ingenjör med människokännedom har nämligen installerat en säkerhetsventil i vattensystemet. När temperaturen sjunker under fyra plusgrader öppnar ventilen och släpper ut vattnet. Det var alltså det som hade hänt och lättnaden var stor när jag kunde meddela hustrun att hon inte behövde  hämta upp mig vid husbilsverkstaden i Höör.

Det här inlägget postades i Familj, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

