Ingen intelligent design

Träffade några tomtar på en gata i Wismar som ville övertyga mig om att det finns något som heter ”intelligent design”. Jag vet inte riktigt var dom kom ifrån – men det var i alla fall inte från Turin, för där gör dom riktigt korkad design.

Så dumt så man tror knappt att det är sant.

En liten del av min journalistiska gärning har ägnats åt att skriva om bilar och ofta har jag haft anledning att kritisera bilfabrikanter som prioriterat design före funktion. Ni vet, ett snyggt stuk på taklinjen som ger bilen en tilltalande profil och baksätespassagerarna nackspärr…
Numera skriver jag aldrig om bilar och trafik – men om jag gjorde det skulle jag kritisera Fiat sönder och samman. På bilden härintill kan ni se varför. I ett väldesignat ”dike”, framför vindrutan på vår husbil, samlas de fallande höstlöven i stora drivor. Löven täpper till avrinningshålen för regnvattnet och är skitjobbiga att få bort.
Jag har visserligen aldrig varit i Turin (där dom tillverkar Fiat), men jag har besökt italienska orter i närheten och vet att där har dom lövträd, som förmodligen fäller bladen på hösten. Det borde alltså inte vara ett helt okänt fenomen för designteamet.
Nu är ju, tyvärr, Fiat inte ensamt om dom här dumheterna. Det är en trend som spridit sig i bilvärlden och man kan stöta på ”dikena” på många olika bilmärken. Själv undrar jag, lite stillsamt, vad det är för fel på de galler i motorhuven som finns på bilarna från förr, till exempel på min 20 år gamla Volvo. Där behöver jag aldrig sopa, rota och peta bort en massa multnande, blöta och slaskiga löv för att vattnet ska rinna undan.

Det här inlägget postades i Familj, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

