En snarstucken krögare

I går blev jag utkastad från krogen. En säregen upplevelse för en drygt 60-årig man som aldrig förr råkat ut för något liknande.

Vän av ordning frågar sig förstås vad som låg bakom denna dramatiska händelse? Var jag full, välte jag bord, störde jag matgästerna, klappade jag servitrisen i rumpan? Ingalunda – min enda förbrytelse var att jag halvhögt yttrade:
– Detta är ju värdelöst.
Hustrun och jag gick för att äta lunch på Skånska skafferiet i Hässleholm. Restaurangen är en pigg nykomling i denna inte alltför krogtäta stad, så jag var lite nyfiken på premiärbesöket. Vi möttes av en trevligt uppdukad salladsbuffé och ett bord med ”dagens”, enligt ta-själv-principen. Min fru var lite snabbare i vändningarna och hann lägga upp av huvudrätten, ugnsbakad torsk, innan jag var framme. Hon tog sista torskbiten i kantinen, men en tillskyndad servitris försäkrade att det inte skulle dröja mer än tre minuter innan nästa laddning torsk hade anlänt.
Så jag satte mig förstås vid bordet, sällskapade min fru medan hon åt och väntade. Efter dryga tre minuter gick jag fram och lade upp potatis samt inväntade torsken… Krögaren själv stod intill och meddelade att fisken skulle vara klar om fyra (!) minuter.
– Men, för en liten stund sedan var det ju tre minuter, protesterade jag och styrde på nytt kosan mot bordet och min ätande fru. Vid det laget lite irriterad yttrade jag de uppenbarligen förgripliga orden:
– Detta är ju värdelöst. Krögaren högg direkt:
– VAD SA DU!
Jag ignorerade honom och gick tillbaka till bordet. Döm om min förvåning när han kom skyndande efter, spände blicken i mig som vore han en misslyckad ordningsvakt och väste:
– Har du problem, va??? Vet du hur många timmar jag lägger på det här?
Mina försök att framhålla att jag gått dit för att äta lunch tillsammans med min fru ignorerade han helt – i sitt uppjagade tillstånd hörde han förmodligen inte vad jag sa. I stället hämtade han kocken som kom och skällde ut mig ytterligare och avslutade med att meddela att jag inte var välkommen till hans krog fler gånger!
Nu skulle jag naturligtvis aldrig drömma om att besöka denna ytterst märkliga kroginrättning igen. Jag har ätit på tusentals olika krogar i bortåt tjugo olika länder i världen. Jag har fått vänta på maten, ibland mycket länge. En gång i Grekland satte krögaren på en James Bond-film på video medan vi väntade på maten. Vi hann se hela. En annan gång, på Azorerna, hann vi dricka upp en hel flaska gin som krögaren ställde fram medan han gick till torget för att försöka skaffa den fisk vi ville äta. Dröjsmålen har överallt och utan undantag ackompanjerats av tusen ursäkter för att man fått vänta på maten.
Så fungerar det ju. Kunden har alltid rätt – utom i Hässleholm där man blir utskälld och utkastad för att man kritiserar väntetiden.

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

