Hotet från underjorden

I förra veckan berättade jag om vad grannens grisar ställt till med i gräsmattan. Men vi hann knappt pusta ut efter den smällen innan det var dags för nästa attack – från underjorden.

Jag kunde dra av stora sjok av gräsmattan.

Efter att grannarna, efter väl förrättad värv, lämnat den nysådda gräsmattan tog jag tag i räfsan för att dra bort lite visset gräs. Jag hade nämligen sett att stora fläckar hade gulnat och såg lite osunda ut. Osunda var bara förnamnet – gräset var dött över stora områden. När jag drog med räfsan fick jag upp stora sjok med gräs och snart hade jag blottlagt jorden på flera kvadratmeter. I jorden kryllade det av små, vita larver. Dom påminde mycket om de ollonborrelarver som attackerade vårt potatisland för ett par år sedan, men var betydligt mindre.
I sådana lägen är Google guld värt. ”Vita larver i gräsmattan” i sökrutan och ganska snart hade jag lärt mig att det troligen var pingborrelarver och att sådana borde bekämpas. För att skilja ut pingborrelarver från andra larver skulle man ta en i handen. Började den krypa var det pingborre, hasade den fram på sidan var det något annat.

Liten, gråvit gräsrotsätare.

Visst började larven krypa, men den nådde inte riktigt upp till de tre-fyra centimeter som expertisen föreslog. Ytterligare sökning på internet gav vid handen att det nog rörde sig om den närbesläktade trädgårdsbaggens larver – även den en svår skadegörare. De små larverna gillar nämligen gräsrötter och när de käkat upp alla rötterna dör gräset. Artikeln på nätet angav som tumregel att fler än tio larver per kvadratmeter bör bekämpas. Eftersom jag kunde räkna till bortåt hundra per kvadratmeter, så var det inte mycket att fundera på.
Bekämpningsmedlet är biologiskt och giftfritt. Det består av nematoder, ganska äckliga små parasiter som kryper in i larverna och dödar dem. Så nästa år, när trädgårdsborrarna svärmat färdigt ska det vattnas med nematoder i lösningen. Fast det är väl inte så säkert att det kommer att kläckas så många borrar. Vi lär nämligen bli tvungna att köra upp och så om stora delar av gräsmattan – inte bara den biten som grisarna vänt upp och ner.

Det här inlägget postades i Familj, Natur och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

