Vita lögner på Blocket

Häromdagen bloggade jag om lustiga typer som man kan träffa på när man försöker sälja något på Blocket. Omvänt finns det förstås en del kul personligheter man råkar på som köpare.

Att formulera en säljannons på Blocket är en svår konst. Man vill förstås framställa varan i så bra dager som möjligt – men inte ljuga uppenbart. Då kan det komma surt efter. Därför blir det gärna så att man framhåller varans alla fina egenskaper, men talar lite tyst om det som inte är så bra. Rätt tidigt i min journalistiska karriär fick jag lära mig ”icke-lögns-principen”. Om det var svårt att knyta ihop trådarna i en artikel kunde man kanske greja biffen genom att utelämna en del fakta. Alltså inte lögn, men heller inte hela sanningen.
Om man är en tränad Blocket-användare kan man ofta läsa mellan raderna. Det är ungefär som med mäklarspråket. ”Möjlighet att skapa något eget”, betyder ungefär att det här får du bygga om från grunden. Översatt till en bilannons på  Blocket heter det ”lite småfix så har du en toppenbil”, vilket betyder att dörrhandtagen hänger lösa, det är hål på ljuddämparen, bromsskivorna behöver bytas, vattenpumpen läcker och du måste köpa nya däck för 10 000 kr.
Trots avsevärd erfarenhet lät jag mig själv luras av bilden på en välputsad bil. Det framgick att mycket var nytt och bytt (dämpare, kamren, oljor, ljuddämpare o s v), men det stod inte mycket om allt som återstod att göra. Att vindrutetorkaren bak var trasig, att hundarna tuggat på inredning, att klädseln var sprucken, att täckplattan över växelspaken var fastsatt med tejp, att förarstolen knappt gick att flytta, att styrningen drog snett, med mera.
Om allt detta hade stått uppräknat i annonsen hade jag naturligtvis inte brytt mig om att åka 22 mil, enkel resa, för att kolla på bilen. Men jag får skylla mig själv. Vid det här laget borde jag ha lärt mig att leta efter sådant som INTE står i annonsen.

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vita lögner på Blocket

  1. Anders skriver:

    Men det blev ju en trevlig roadtrip och dessutom pizza till kvällsmat.

Kommentera

