Vi sjöng själva

När jag i vuxen ålder träffade barndomskompisens mamma berättade hon om ett av de starkaste minnen hon hade av mej: När jag som fem-sexåring satt på den höga tröskeln till pigkammaren och sjöng San Antonios ros.

För det var ju så det var i början av 1950-talet: ville vi ha musik fick vi sjunga själva – och det gjorde jag gärna. Jag tyckte om att sjunga, omgivningen höll inte för öronen och jag hade lätt för att lära mig texter. De flesta plockade jag upp i de texthäften som mina mostrar (jag växte upp hos mormor och morfar) hemförde från marknader och andra tillställningar. De innehöll ofta gamla skillingtryck, som övermåttan sorgliga I en sal på lasarettet och Lejonbruden, men också moderna slagdängor som Ann Caroline och Mjölnarens Irene.
Det där med att sjunga själv blev en vana som höll i sig, även när musiken blev mera lättillgänglig via radio, grammofon och bandspelare. Många ensamma resor mellan Ystad och Malmö har förkortats med genomgång av den Anderssonska repertoaren. Sjungandet fortsatte även när bilen blivit full med familj och barn. Barnen lyssnade och lärde, vilket fick till följd att en häpen dagmamma kunde berätta att äldsta dottern underhållit deras familj med Skräddarevisan – alla nio verserna…
Allt detta a propos förra bloggposten, som ju handlade om hur lättillgängligt musik blivit i våra dagar. Det är naturligtvis underbart och väldigt trevligt att jag kan dra igång Spotify och spela upp lite mysig dixielandjazz när hustrun och jag sätter oss ner för att fredagsmysa med lite vin och chips. Fast ibland kan jag sakna sjungandet!

Det här inlägget postades i Familj, Musik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

