Vad är en bandspelare?

Under tiden som jag knackar ner de här raderna strömmar San Fransisco ut ur datorhögtalarna. Mina rara barn har totat ihop en Spotify-lista av sånt som dom vet att jag lyssnade på, långt innan dom föddes.

Flower Power-ikonen Scott McKenzie, som för övrigt dog häromdagen, finns förstås med på listan med San Francisco.

Det blinkade till i meddelanderutan på Facebook. I meddelandet fanns en Spotify-länk och när jag klickade på den börjar Herman´s Hermits sjunga på No Milk Today och jag förflyttades i ett slag tillbaka till mitten av 1960-talet. Ljud och dofter lär ju vara det som lättast får oss att minnas…
Anders och Malin har satt ihop listan av sånt som dom tror sig minnas från ”mitt gamla blandband”. Lite fel har dom allt – för det fanns mycket mer än ett blandband och jag tror inte det är alldeles rätt låtar. Men vad gör det? Jag minns ändå och framförallt minns jag den möda jag lade ner för att åstadkomma dessa blandband. Bandspelaren påslagen på inspelning, med pausknappen nedtryckt och den blixtsnabba utryckningen när radioprataren annonserade något man ville ha. Och väldigt starkt minns jag hur förbannad man blev när den snacksaliga typen fortsatte att prata långt in i introt…
Ville man ha bandet fritt från prat och utan skrap och tvära stopp fick man slå sig ihop med en kompis och redigera det genom att koppla ihop två bandspelare och spela över på ett nytt band.
Bandspelare var högteknologi på 1960-talet. På min lilla volontärlön hade jag inte råd med en sådan, men jag köpte en på avbetalning och betalade av med 48 kronor i månaden. Den var batteridriven och beroende på batteriernas skick blev det lite olika hastighet på låtarna. Inspelning med dåliga batterier kunde medföra att Tom Jones lät som en tjej när man spelade upp Green, green grass med färska batterier.
I dag vet ungdomarna knappt vad en bandspelare är för något. När jag läser 70-talsboken Så funkar det för barnbarnet får jag förklara att skivspelare och bandspelare var det som försåg mej med musik när jag var ung. Hon är mycket förstående – men tycker nog att det är lite dumt att vi inte kommit på hur mycket enklare det är med Mp3, Ipod eller Spotify…

Det här inlägget postades i Familj, Musik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

