Vi vill ha ställplatser

Om man nu inte behöver tvättmaskin eller lektant till barnen, så känns det rätt surt att behöva betala 300-400 kronor för en övernattning på en svensk campingplats. Nej, vi vill ha ställplatser!

Skylten med husbilen informerar om att här finns det en ”stellplatz”.

Campinglivet har förändrats rätt radikalt under senare år. Numera är det ovanligt att husvagnsägaren tillbringar:
”Fem minuter Falsterbo och fem minuter Koster!
fem minuter Flen och Hjo och fem minuter Kloster.
fem minuter Örebro och fem minuter fjäll.
fem minuters rast på ett europavägsmotell…”,
som Galenskaparna sjunger i den älskade campingparodin.
De flesta husvagnsägare ligger numera still på en och samma campingplats hela veckor, månader eller hela säsongen. I stället är det husbilarna som rullar på vägarna. Grovt förenklat kan man säga att husbilsfolket reser, medan husvagnsägarna är stationära.
Husbilen har ökat oerhört i popularitet under den senaste tioårsperioden. I dag beräknar man att det finns cirka 1,5 miljoner husbilar i Europa, varav 60 000 i Sverige. Av de 1,5 miljonerna lär merparten finnas i Tyskland. Ett faktum som också avspeglar sig i att det där finns hundratals ”stellplätze”, alltså enkla övernattningställen för husbilsfolket.
En ”stellplatz” har de allra mest grundläggande servicefunktionerna; ström, toalett och soptunna. Ibland finns det också möjlighet att tömma husbilstoan och fylla på färskvatten. Ställplatserna är ofta ganska centralt belägna, i städerna – eftersom husbilsfolket är upptäckare och hellre går på sightseeing i staden, än ligger på stranden och lapar sol.
I Sverige finns det mycket få ställplatser. I stället är vi hänvisade till campingplatser, som oftast ligger långt från stan och som dessutom har ett makalöst utbud av service och aktiviteter, som vi inte har någon som helst glädje av: hoppborgar, cykelbanor, lektanter, danskvällar, grillaftnar med trubadur och så vidare i all oändlighet. Det är naturligtvis inte gratis att ha en anställd som leker med barnen, att engagera en dansorkester eller en trubadur – och därmed rakar priset på campingplatserna i höjden. Oftast får vi betala tre gånger så mycket för en övernattning på en svensk camping som vi betalar på en tysk ställplats. I somras åkte vi under två veckor runt i Tyskland och Tjeckien. Vi övernattade på elva olika ställen – och betalade sammanlagt drygt 1300 kronor. Rimligt för den service vi erbjöds.
I senaste numret av tidningen Min husbil ser jag att Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation, SCR, har bildat gruppen Husbilsdestination Sverige, som ska försöka skapa ställplatser i Sverige. Det kan nog vara på tiden, om man inte vill tappa bort alltför många tyska turister som inte alls vill betala för dyr, svensk camping. Men det är också viktigt att SCR-folket får klart för sig vad husbilsfolket vill ha – och vad de vill betala för. Av artikeln att döma har SCR-folket lagt ribban alltför högt när man anser att en övernattning på ställplats kan få kosta mellan 100 och 240 kronor. Det är nog snarare så att man bör försöka komma under 100 kronor för att hamna på samma prisnivå som man har i Tyskland.

Annonser
Det här inlägget postades i Familj, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s