Det går för fort

Trafikverket aviserar att man vill plocka bort bland annat 90- och 70-skyltar. Därmed hoppas man få till en ytterligare hastighetssänkning. Jag tycker det hade varit mycket bättre om man försökte få folk att respektera de fartgränser som finns.

För några år sedan bytte man från 90 till 80 km/tim som maxgräns på många vägar. En del trappades ner till 70. Enligt trafikbyråkraterna medförde det en sänkning av snittfarten med 4-8 km/tim. Nu vill man fortsätta den trenden genom att sänka ytterligare några steg.
Men jag tror att man riskerar att få helt motsatt effekt. När människor inte längre upplever fartgränserna som motiverade kommer allt fler att strunta i dem – och på vissa vägar kommer farten i stället att trissas upp. På de vägar där jag färdas ser jag allt fler som kör efter devisen ”max 30 över, så klarar jag kortet”. Det innebär till exempel att väldigt många kör mellan 90 och 100 km/tim på min ”hemmaväg”, där vi har en mycket välmotiverad 70-gräns.
I sammanhanget är det också på sin plats att efterlysa åtgärder mot den tunga trafiken. Dessa stora långtradare som dundrar fram, helt laglöst, på våra vägar är inte bara ett miljöproblem, de är också ett trafikproblem och ett problem för den allmänna samhällsmoralen. För vanliga, laglydiga samhällsmedborgare är det frustrerande att beskåda flatheten mot dessa trafikbusar som inte bara struntar i trafikreglerna, utan också beter sig hänsynslöst mot sina medtrafikanter.
När jag åker till Malmö i min farmartruck brukar jag lägga mig på en marschfart mellan 85 och 90 km/tim. Det är en lagom fart för den lilla lastbilen, det är någorlunda komfortabelt och motorn bullrar inte för mycket. Den farten borde inte innebära några problem på motorvägen. Personbilarna kan enkelt köra om – och långtradarna borde hålla sig bakom, eftersom tillåten maxfart för dem är 80 km/tim. Men tror någon att dom gör det? Icke, dom kör om. Även om de tar dem fem minuter och skapar kilometerlånga köer. Det är naturligtvis viktigare för dem att komma fram en kvart tidigare till Trelleborg än att medverka till trygghet och harmoni i trafiken.

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

