Höga svampar och Anders Eldeman

Den här bloggen har en liten, men ganska trogen läsarskara. Därför blev jag väldigt förvånad när det, en lördag i maj, plötsligt rasade in tiotals läsare.

Klurige Eldeman bidrog med många läsare till min blogg.

Statistiken är en av de mera roande förmånerna med att ha en blogg. Där kan man inte bara utläsa hur många som besöker bloggen varje dag, utan även på vilka vägar de letat sig dit. Sökmotortermerna är ibland obegripliga, ibland lite mystiska och ofta roande.
Jag har kunnat konstatera att blogginlägget jag skrev om svampplockning, med den lite vitsiga rubriken ”Hög på svamp”, är det överlägset mest sökta. Fast jag tror förstås att merparten av de som googlar sig fram till denna bloggpost blir ganska besvikna, när de finner att den helt enkelt handlar om vanlig svampplockning…
Andra bloggposter som drar många besök är de jag skrev om väder, kring årsskiftet. Sökmotortermer som ”Åsa Bodén” och ”tv-meteorologerna” är tämligen frekvent förekommande.
Men så var det ju som sagt det här med en ”all time high” i början av maj. Mina trogna läsare torde kunna räknas på fingrarna, men då rasade det plötsligt in 37 läsare samma dag. Jag fattade ingenting. Sökmotorfältet angav en massa sökningar på skata, opera, skatbo och tjuvaktig. Och alla hade letat sig fram till den bloggpost jag skrivit om skator någon vecka tidigare. Märkligt..!
Det var först nästa lördag som det tändes en liljeholmare under den anderssonska kalufsen. Jag satt i bilen och slölyssnade på Melodikrysset där Anders Eldeman drog förra veckans rätta lösningar. En av frågorna handlade om Rossinis opera ”Den tjuvaktiga skatan”. Aha, det var ju helt klart att av de tusentals krysslösare som googlade efter svaret hamnade en liten rännil på min anspråkslösa blogg. Elementärt, min käre Watson, som en berömde engelsk detektiv kanske skulle ha uttryckt saken.

Det här inlägget postades i Familj, Media och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

