Nästan som tandläkaren

Det är naturligtvis löjligt, men jag kan inte frigöra mig från en lätt känsla av obehag när jag ska iväg till Bilprovningen. Det är nästan lika obehagligt som att gå till tandläkaren.

Min fina folkabubbla, som Bilprovningen i Ystad gjorde sitt bästa för att ha sönder.

I dessa dagar, när Bilprovningen står inför hotet (löftet) att privatiseras så gör dom ju sitt bästa för att framstå som kundvänliga. Bokningsförfarandet har förenklats, dom föreslår en tid och om den inte passar får man naturligtvis byta. Man kan betala hemifrån i förskott och självklart går det bra att betala med kort. Bilprovningen har lördagsöppet och kvällsöppet ibland. Herrar och damer i hallarna är propert klädda, artiga och bjuder naturligtvis på kaffe och kundtidningar under tiden som bilen kontrolleras. Ändå har jag svårt att göra mig kvitt obehagskänslan…
Det här är troligen en reminiscens från den tid när Svensk Bilprovning började sin verksamhet. Då var det minsann inte frågan om någon lusttur till ”besiktningen”. Jag köpte min första bil, en vackert djupblå och välputsad Volkswagen 1200 år 1966 och hann inte äga den särskilt länge innan det var dags för besöket på SBP.
Bilen var bara sex år gammal, men besiktningsmännen gick lös på den som om det till varje pris gällde att hitta åtminstone något fel. Det var stora bräckjärn och spänntag i ratten för att hitta glapp i framvagnen, det var hårt och ihärdigt bankande med spetsig hammare på alla misstänkta rostfläckar. Handbromsen drogs åt så hårt det gick – troligen i ett försök att dra av handbromsvajen som var en svag punkt på folkvagnarna.
Inte nog med att dom gick hårt fram med bilen, dessutom behandlades man som en skolelev, uppkallad till rektor. ”Hmmm, här var det ju glapp. Har du inte skött rundsmörjningen? Och handbromsvajern? Ajabaja, det blir ombesiktning – inom 30 dagar och då ska ALLT vara åtgärdat!”
Kanske inte så konstigt att man vaknar med lätt huvudvärk den dag det är dags. Det var det i dag – men jag hade oroat mig alldeles i onödan. Min kära, gamla farmartruck är hoptotad av japanska ingenjörer – och dom vet hur man gör bilar som får godkänt hos Bilprovningen.

Det här inlägget postades i Familj, Trafik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

