Statistik som ger rubriker

Journalistdottern ringer och är lite irriterad på kollegor som tolkar statistik lite hur som helst. Eftersom jag själv sitter och grunnar över en sådant tankekullerbytta kan jag inte annat än instämma.

Vi har de senaste dagarna undfägnats med en hel del tidningsartiklar där man dragit långtgående slutsatser på ganska bristfälligt underlag. Ett oskick som jag bloggat om vid ett tidigare tillfälle.
Nu är det inte bara journalister som drar och töjer i statistiken för att få till en bra rubrik. I vissa fall är det forskarna själva som övertolkar resultaten. Kanske på goda grunder – det handlar ju ofta om att få anslag till fortsatt forskning…
Mitt eget exempel på stollig tolkning av statistik är hämtat från en TT-notis som de senaste dagarna valsat runt i pressen. Den handlar om förhållandet mellan älgar och deras huvudpredatorer, vargar och människor. I rapporten framhålls att vargar, i högre utsträckning än människor, dödar älgar som är i dålig kondition. Av undersökta, vargdödade älgar var mer än 15 procent undernärda, medan de människodödade oftast var vid gott hull. Endast 1,6 procent var undernärda.
Av detta drar forskarna slutsatsen att vargar är skickligare än människor på att upptäcka älgar som är i dålig kondition. Men, milde tid… Människan har ju mycket bättre förmåga att döda och kan i mycket större utsträckning välja ut det byte han vill ha. Jag känner rätt många jägare – och inte en enda av dem skulle skjuta en avmagrad, orkeslös gammal älgko, om det fanns något att välja på. Däremot tas sådana älgar ofta av rovdjur, eftersom de är lätta byten.
Som dottern konstaterar:
”Det är som om dom aldrig hört ordet kausalitet (orsak-verkan).”

Annonser
Det här inlägget postades i Familj, Media, Natur och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s