Korpar och råkor

Råkan, vår skånska karaktärsfågel, är en trevlig gynnare – åtminstone om man slipper ha en råkkoloni som granne. Det är mycket sociala fåglar, men det är inte alltid dom är överens i flocken…

Råkor tycker om att vara många – och håller igång konversationen.

Förra bloggeriet handlade om korpen och mitt förhållande till denna ståtliga fågel. I dag tänkte jag berätta lite om dess mindre kusin, råkan. En i Skåne mycket vanlig fågel, som snabbt blir mindre vanlig när man förflyttar sig norrut. Redan när man når Södra Mörkret, det vill säga strax norr om Osby, börjar den bli sällsynt. Detta fick jag ett mycket handfast bevis för när jag flyttade till Blekinge och började jobba på Sydöstran i Karlskrona.
En av de första dagarna på min nya arbetsplats råkade jag vara ensam på centralredaktionen vid lunchtid, när det ringde i telefonen. Jag svarade naturligtvis och fick en upphetsad dam på tråden. Hon bodde i Jämjö och ville att vi omedelbart skulle rycka ut med fotograf till hennes trädgård för att dokumentera en biologiskt sensation:
”Jag har ett helt träd fullt med korpar! Det är säkert femtio stycken.”
Min kännedom om korpen, denna ganska enstöriga fågel, sa mig att något inte stämde, så jag frågade lite försiktigt om hon var säker på att det var korpar?
Jodå, försäkrade damen. Fåglarna var helt kolsvarta och alldeles för stora för att vara kajor. Hon hade också konsulterat en fågelbok.
Med lite lirkande fick jag henne att hämta fågelboken och titta efter hur en råka  ser ut – och sedan dröjde det inte länge innan en smått skamsen dam medgav att jag hade rätt. Det var naturligtvis en flock råkor, men sådana fåglar hade hon aldrig sett förut. Det hade hon säkert rätt i. Råkan är rätt ovanlig i östra Blekinge, fast den förekommer ganska frekvent på Öland.
Men en trevlig gynnare är det, som sagt. Har du en stund över så sätt dig ner och kolla hur råkorna i flocken interagerar. De hälsar på varandra, de niger och bockar, promenerar i takt och ”sjunger” duett. Speciellt roligt är det under häckningsperioden då råkparen kan uppföra hela dansnummer, men det sociala beteendet är utpräglat under hela året. Råkorna är inte alls lika framfusiga och rovgiriga som kråkor och skator, varför det är betydligt lättare att ha fördragsamhet med dem. Om man nu inte råkar bo granne med en råkkoloni som sagt. Det kan bli rejäla utslag på decibelmätaren.

Det här inlägget postades i Natur och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

