Både stark och smart

Korpen sitter, inte på vindskidan, men väl i ett högt träd bakom jordkällaren. Han klonkar och kraxar, hoar och låter väldigt mycket. Även om jag vet att han är en rövare blir jag glad av att se honom.

Lägg märke till den kraftiga näbben.

För 40 år sedan var korpen en sällsynt fågel i Skåne. När vi skaffade sommartorp i de glesbefolkade skogarna kring Attarp mötte jag korp för första gången. Det var så oväntat att jag först inte riktigt visste vad det var. För svart för att vara kråka, för stor för att vara råka.
Sedan dess har korpen ökat mycket i vår landskap och nu äro de ståtliga, blanksvarta rövarna legio. För några år sedan satt jag på ett älgpass nära jaktmarksgränsen. Jaktgrannarna sköt en älg, bara något hundratal meter från där jag satt och passade den på plats. De lät renset ligga kvar i skogen och det dröjde inte länge förrän himlen förmörkades av stora svarta fåglar som inledde en högljudd konversation om bordsplaceringen.
Korpen är en mycket intelligent fågel, kanske den smartaste av alla de smarta kråkfåglarna. Den är också opportunist och har förmågan att tillgodogöra sig många olika sorters föda. En icke föraktlig del av födointaget utgörs av ägg och ungar från andra fåglar. Den stora fågeln (längd över halvmetern och vingspann på cirka 120 centimeter) har en mycket kraftig, lite böjd näbb som för tankarna till rovfåglarna. Den tar företrädesving smådjur men det finns rapporter om att korpar dödat och ätit upp så stora djur som lamm. För grannens kycklingar är den i alla fall en latent fara och jag har stående inbjudan att försöka decimera korpbeståndet. Vilket är lättare sagt än gjort. Korpen är, som sagt, en mycket smart fågel och dessutom har den bra syn och är vaksam. Alldeles oavsett vilket så har korparna ungar i boet vid den här tiden och så samvetslös är jag inte att jag skjuter bort föräldrar.

Det här inlägget postades i Jakt, Natur och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

