Nare – ett ord som känns

Jag är narig om läpparna – det är nämligen nare ute. Ett par av svenska språkets många underbara ord, som så perfekt beskriver hur det känns.

Det finns en och annan fåkunnig som påstår att svenska språket är fattigt. Bah, säger jag bara! Den upplaga av Svenska Akademins ordlista som jag har i min bokhylla, den 12:e, är på över tusen sidor och innehåller över 100 000 ord. Det är få svenskar som ens känner till hälften av dessa ord och det är ännu färre som använder fler än en tiondedel av dem. Dessutom är detta orden i sin grundform. Lägger vi till böjningar och egna sammansättningar blir det några hundratusen till.
Så nog finns det ord så det räcker, utan att vi behöver blanda in en massa engelska i vårt dagliga språk.
Många av orden i SAOL är tämligen svårbegripliga – ja, rentav fula. Haplologi och follikel är ord som jag inte omedelbart förstår och som inte heller framkallar någon som helst känsla.
Det finns det däremot andra ord som gör. Nare är ett sådant ord; den torra, kalla vårvinterblåsten rent av känns på huden när man uttalar ordet. Det blir till att leta fram läppbalsam och trots allt glädjas över att vårt rika språk har en så bra beskrivning av den torra irritationen på överläppen.

Fotnot:
Haplologi: bortfall av den ena av två på varandra följande lika ljudgrupper.
Follikel: blås- eller säckformig bildning, t ex i äggstock

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nare – ett ord som känns

  1. Anders skriver:

    Jag vill nog ändå slå ett slag för just follikel. Jag använder ordet dagligen. Även om jag ofta lägger till en synomnym, äggblåsa.

  2. Svenne skriver:

    I det avseendet är du knappast representativ för folk i allmänhet 🙂

Kommentera

