Dagens grammatik

Det finns, snart sagt, dagar för allting – och i dag är det Grammatikens dag. Sorgligt nog behövs den.

Min äldsta dotter, som egentligen är anställd vid hemliga språkpolisen men har ett journalistjobb som täckmantel, påpekade i morse att det är grammatikdagen i dag. Dagen har till och med förärats en egen hemsida, bakom vilken står en enad front av språkkonsulter och svensklärare.
Att det är ett initiativ att applådera framgår så fort man öppnar en dagstidning, eller surfar in på densammas hemsida. Några minuter efter att jag blivit uppmärksammad på Grammatikdagens existens hittade jag den här lilla gräsligheten på Aftonbladet.se:
Evert räddade
sin matte mot
orm på hotellet
”Mot” orm alltså. Att många, speciellt ungdomar, har svårt med prepositionerna har jag påpekat i en tidigare bloggpost.
Fel prepositon, syftningsfel och stavfel äro legio i dagens tidningsprosa – men värst är förstås särskrivningarna. Att det är fler än jag som får gåshud av ”sjuk sköterska” och ”kassa skåp” framgår av den här härliga kulturartikeln av Fredrik Strage i Dagens Nyheter. Läs den och gå med i Facebook-gruppen Sverige mot särskrivningar.

Det här inlägget postades i Media och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

