Polisen har abdikerat

”Högt uppe på berget fanns ingen polis”, löd en textrad i en slagdänga som var populär för mycket länge sedan, i min ungdom. Numera verkar polisbristen ha brett ut sig över större områden.

Kom att tänka på det här i dag när jag hade ärende till Göingemetropolen Hässleholm. Efter några kilometer på väg 23 svänger man av i Sandåkra och tar vägen som går längs med Finjasjön in mot stan. Där får man inte köra lastbil. Jag misstänker att skälet är att bärigheten är för dålig. Vägen ligger på gammal sjöbotten och Finjasjön försöker, med jämna mellanrum, återta sin förlorade yta.
Men oavsett skälet så respekteras inte förbudet över huvud taget. På väg in mot stan mötte jag två tunga lastbilar (varav en riktigt tung grusbil) och på hemvägen hade jag en långtradare framför mig och mötte två andra lastbilar. Det här är en naturlig genväg om man kommer från Tyringe- eller Örkelljunga-hållet och ska söderut, eller vice versa. Åkarna vill förstås spara tid och drivmedel och struntar i förbudet, eftersom de vet att ingen kollar. Polisen har abdikerat och gör aldrig några kontroller.
Vad som blir resultatet? Självfallet sjunkande samhällsmoral och minskande laglydnad. Om ”alla andra” kan bryta mot lagarna så kan väl jag också..?

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

