Skånetrafiken spårar ur

”Tala i vredesmod – och du kommer att hålla det bästa tal du någonsin ångrat”, sade Winston Churchill. Så för att slippa ångra mig har jag väntat några dagar med att knattra ned de här raderna.

Det var nämligen i lördags kväll som vi landade på Kastrup, efter några veckor i solen. Resan hem hade gått bra, trots ett lite tajt flygbyte i Barcelona. Det funkar ju så att resa – man kommer för det mesta dit man ska, ungefär i rätt tid. Om man inte åker med Skånetrafiken förstås…
För andra gången på några månader har vi drabbats av att den allra sista etappen på hemresan från semestern blivit riktigt, riktigt jobbig. Tåg som inte gått i tid, trasiga tåg – och nu ett inställt tåg. Men hur svårt kan det vara att köra regional tågtrafik?
Vi landade som sagt på Kastrup, strax efter tio – bara några minuter försenade. Jag kollade tågtiderna på Skånetrafikens app i ”fånen”. Jodå, det skulle gå ett tåg till Höör 23.06 och det skulle vi lätt hinna. Visst hann vi. Vi hann till och med stå och huttra i tio minuter på Kastrups mörka, kalla och ogästvänliga tågstation innan tåget skulle komma. Men det kom aldrig…
Det kom andra tåg, som bara dundrade förbi och det kom tåg som ”inte medtog passagerare”. På min direkta fråga var 23.06-tåget höll hus så svarade konduktören på det tåget att: ”Jo, det kommer snart”. Men det gjorde det alltså inte.
Lite smådesperat hoppade vi på nästa tåg, en halvtimma senare, för att åtminstone komma över bron. Sen fick vi byta i Malmö och vänta ytterligare tre kvar på ett tåg hem till Höör. Först i Malmö lyckades vi få besked om varför 23.06-tåget aldrig kom. Det var inställt! På grund av personalbrist! Jag förstår nästan att personalen inte vågade komma med ett sånt uselt besked till det hundratal huttrande och irriterade resenärer som stod och väntade på Kastrup.
Om nu Skånetrafiken inte kan få tag i en operatör som klarar att köra tåg så kanske man i alla fall kunde anställda någon professionell PR-människa. Någon som kan förklara för alla medarbetarna att det viktigaste av allt när det strular till sig är att informera. Resenärer är faktiskt rätt tålmodiga och överseende – om de bara får reda på vad det är som strular, när det kan åtgärdas och hur länge de behöver vänta.

Annonser
Det här inlägget postades i Familj, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s